Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
crumpets skrev:För att maskinskadeförsäkringen går åt skogen då förmodligen.
... och fabriksgarantier och goodwill och problem om man krockar och kan bli svårt att byta in bilen samt större sannolikhet att det inte funkar bra..
PH
Användarvisningsbild
av ROW
Hej o tack för kloka synpunkter !

Någon V60 T3 som optimerats o kan beskriva skillnaden?
Hur lång tid tar själva optimeringen på verkstan?

Såg i fredags att T3 - 13 gick att optimera men min verkstad kan inte se att den finns tillgänglig än ?

Är jag för "hialös"? :-O)
Användarvisningsbild
av Guru
Fördelen med Polestar till en T3 är att man får T4's effekt men givetvis behåller T3's längre utväxling. (endast manuell, Powershift är samma till T3/T4). Jagar man acceleration är det givetvis en nackdel men då har man verkligen valt fel bil från början...
Användarvisningsbild
av MartinS
ROW skrev: Hur lång tid tar själva optimeringen på verkstan?
30-60min
av grålle1
Har optimerat min och kan tyvärr inte säga att jag märker någon som helst skillnad.... möjligen att den håller kvar effekten lite högre upp i varvtalen.... men om det är bara för att jag vet att effektkurvan ser ut så eller om jag verkligen känner skillnaden vet jag inte ens. Vid normalkörning som sagt dock ingen skillnad alls.......
av Lövet
Är det Polestar du optimerat med? Där har ju bilen exakt samma vridmoment efter optimering så det känns inte helt oväntat. Däremot om du drar förbi 5000rpm borde du känna skillnad kan jag tycka.
av perhall
Med den extremhöga utväxlingen på sena T3 (är det från mars 2012 eller nåt sånt) kan det ju inte vara så lätt att hitta de extra 30 hk. De kommer väl vid 130-140 på trean, 200 på femman....
PH
Användarvisningsbild
av Guru
grålle1 skrev:Har optimerat min och kan tyvärr inte säga att jag märker någon som helst skillnad.... möjligen att den håller kvar effekten lite högre upp i varvtalen.... men om det är bara för att jag vet att effektkurvan ser ut så eller om jag verkligen känner skillnaden vet jag inte ens. Vid normalkörning som sagt dock ingen skillnad alls.......
Om du inte utnyttjar med än 240Nm (orginal) av de 285Nm (Polestar) tillgängliga så är det heller ingen skillnad. Och vid normalkörning så gör du aldrig det.
Användarvisningsbild
av crumpets
285NM är väl ändå bara för T4 såvitt jag vet. En T3 med polestar har samma vrid vid låga varv men "låser upp" det höga vridet vid de höga varven.
Med andra ord krävs det för att märka polestar att man också drar ut betydligt mer på växlarna och vågar köra på höga varvtal, då kommer den bli rejält mycket snabbare.
Användarvisningsbild
av Guru
crumpets skrev:285NM är väl ändå bara för T4 såvitt jag vet. En T3 med polestar har samma vrid vid låga varv men "låser upp" det höga vridet vid de höga varven.
Med andra ord krävs det för att märka polestar att man också drar ut betydligt mer på växlarna och vågar köra på höga varvtal, då kommer den bli rejält mycket snabbare.
Du har helt rätt. Tänkte inte på att 200hk/285Nm enbart säljs till T4. Vad som går att göra är inte alltid samma som det som säljs till kund. :twisted:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]