Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej!

Jag har en 1992 944 GL som jag skulle vilja veta vilket är det bästa sättet att rostskydda den för den kommande salta vintern.

Som det ser ut nu så har jag gått till väga på följande sätt. 1. Bortslipning av rosten ner till bar plåt. D.v.s. inga synliga porer kvar. 2. Rengöring av den bara plåten. 3. Rostskyddsbehandling av den bara plåten, zinkspray har jag använt som skydd. 4. Låt det torka några minuter. 5. Sedan på med bilens originallack. 6. Låt det torka ännu en gång, fast nu i flera timmar. 7. Rubbing används sedan för att jämna ut lagningen. 8. Slutligen ska skadorna vaxas samt poleras upp.

Är den ovan nämnda ordningen korrekt?

Har hört på några ställen att vissa föredrar att använda spackel direkt på den bara plåten. Enligt en person jag känner så ska detta inte ge något vidare bra skydd. Har jag gjort fel eller rätt? Tror ni att dessa lagningar kommer att hålla över vintern? Bör de göras om på ett bättre sätt?

Ursäkta om det låter konstigt, men när det kommer till reparationer på bilar är jag väldigt ny inom området. Så har gärna överseende att denna fråga har varit uppe förut några gånger.

Tack på förhand!

SchultzDuvy
av osla
vars är det du har gjort reparationen? är det på karossen eller underredet? är det underredet så skulle jag spruta på någon olja av någon sort, sågkedje olja är väldigt bra att ha som rostskydd då det är väldigt klistrigt och sitter kvar bra
Oj, jag glömde visst skriva det. Dessa reparationer gäller endast plåtkarossen.

OK, det verkar alltså som att detta är ett bra sätt att skydda bilen över vintern då?

Jag använder Biltemas zinkspray. Är detta en zinkspray som duger? Finns det bättre zinksprayburkar på marknaden ni kan rekommendera?

Enligt Biltema så ska denna spray innehålla 90 % zink när lacken är torr. Det borde väl ändå hålla i några år eller?

SchultzDuvy
OK, så nu har jag reparerat de flesta rostskador på karossen. Men nu har ett nytt problem dykt upp!

Det har nu blivit dags för målning av klarlack på lagningarna där rostskadorna fanns. Men givetvis blir det då problem i form av att klarlacken reagerar med bättringslacken! I mitt fall blir bättringslacken för mörk när jag sprayar på exakt samma ställe med den glansiga klarlacken!

Enligt sprayburken ska bättringslacken vara genomhärdad på ett dygn. Det är inte alls sant! Har ni några tips att ge mig? Hur sjutton ska jag bära mig åt för att färgerna inte ska reagera med varandra? Ska man vänta ännu längre än ett dygn? Vad gäller i sådana fall? En vecka? En månad? Ett år?

Eller fungerar det kanske med vattenbaserad klarlack? Jag vill ju bara återställa glansen på bilens reparationsfläckar.

Mvh från SchultzDuvy
sicnarf skrev:Använd klarlack från samma firma som bättringsfärgen kommer ifrån.
Har jag redan gjort. Jag har faktiskt provat 2 klarlacker från olika företag varav den ena är just den avsedda klarlacken. Bättringslacken och klarlack nummer 1 kommer från Biltema. Klarlack nummer 2 kommer från Jula. Men gemensamt för bägge är en alltså en "felaktig reaktion" på något konstigt sätt!
Användarvisningsbild
av Jeppe940
På den gamla goda moppetiden lackades det en hel del. Ibland var det så att sprayfärg från div. leverantörer (bl.a. biltema) var så känslig att en droppe bensin (och vissa klarlacker) löste upp lacken direkt. Lösningen är att köpa grundfärg och klarlack som är kompatibla med varandra, förslagsvis springer du in på bilia och så tar de hem rätt färg åt dig till ett överkomligt pris.
Jeppe940 skrev:På den gamla goda moppetiden lackades det en hel del. Ibland var det så att sprayfärg från div. leverantörer (bl.a. biltema) var så känslig att en droppe bensin (och vissa klarlacker) löste upp lacken direkt. Lösningen är att köpa grundfärg och klarlack som är kompatibla med varandra, förslagsvis springer du in på bilia och så tar de hem rätt färg åt dig till ett överkomligt pris.
Visst kan man även göra så. Men då blir det ganska dyrt i längden då detta är något jag gör ganska ofta. Åtminstone så behöver jag ganska mycket bättringsfärg och då har ju Biltema ganska stora burkar till ett rejält lägre pris än Bilia. I övrigt är jag mycket nöjd med Biltemas bättringslack. Den torkar snabbt och är väldigt lätt att hantera. Problemet känns mer som att jag gör fel med klarlacken på något vis då det är endast här det blir fel.
Är det så simpelt att Biltemas klarlack inte är kompatibel med Biltemas bättringsfärg, kanske?

SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Biltemas bättringsfärg skall enligt dem själva fungera med deras klarlack.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L ... rg-367301/
Där står att endast xxxx primer och xxxx klarlack får användas tillsammans med bättringsfärgen.
Är du säker på att du har samma art. nr som står i länken? Om ja, och du har följt torktiden som står på burken och det ändå blir skit av det hela kanske en reklamation och ett krav på ersättning kan komma på tal?
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]