Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Datorerna kan vara olika kalibrerade i bilar av exakt samma modell, årgång och motor. Inget man kan lita på vid jämförelser.. däremot är det rätt bra att ha då man ju rätt lätt ser om och hur man kan minska förbrukningen om man så vill. :)
Användarvisningsbild
av laser2
Guru skrev: Sant. Visserligen är det ena en PSA- och den andra Volvo-motor men tror du inte sättet att räkna förbrukning är likvärdigt?
Vad man förstått av tidigare diskussioner är på forumet så verkar de flesta färddatorer visa ca 5-10% för lite, men i en del fall är skillnad mellan färddator och verklig förbrukning mindre och i enstaka fall visar färddatorn tom för mycket. Så det finns helt klart skillnader mellan olika Volvo-bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Jepp.. min nuvarande visar ca 10% för lite.. ibland mer, ibland mindre.

I min förra bil visade färddatorn nästan alltid för mycket! En Volvo V50 1,8f från 2006.

Min helt ovetenskapliga observation är att när jag körde rätt hårt och krävande så visar färddatorn mer än förbrukat, medans då jag försökte köra snålköra lugnt och försiktigt så visade färddatorn lite mindre än vad som egentligen gick åt.
Användarvisningsbild
av Doffen
Merk. Måling ved pumpe er ikke nøyaktig det heller, da speedometeret gjerne viser opp til10% feil! Dette får selvfølgelig utslag i virkelig kjørt distanse, og med det er nok kjørecomputeren ganske så nøyaktig.
Användarvisningsbild
av laser2
Doffen skrev:Merk. Måling ved pumpe er ikke nøyaktig det heller, da speedometeret gjerne viser opp til10% feil! Dette får selvfølgelig utslag i virkelig kjørt distanse, og med det er nok kjørecomputeren ganske så nøyaktig.
Men erfarenhet av trippmätare vs GPS är att de ändå är ganska exakta, oftast bara 1-2% fel. Hastighetsmätaren visar dock oftast mer fel, upp till 10% för hög hastighet. Sen skriver jag ju att det enda någorlunda säkra är att mäta vid pump, helst flera gånger och samma pump. :)
Sen är ju en annan fråga hur exakta mackpumparna är, hur mycket fel får de mäta och ändå vara inom toleransen? :???:

Men om vi skulle anta att trippmätaren visar 10% för mycket borde man få 10% lägre förbrukning mätt vid pump, ändå visar färddatorn upp mot ytterligare 10% mindre än mätt vid pump! Och färddatorn måste ju också få input från trippmätaren för att kunna göra sina beräkningar...
Användarvisningsbild
av Guru
laser2 skrev:
Doffen skrev:Merk. Måling ved pumpe er ikke nøyaktig det heller, da speedometeret gjerne viser opp til10% feil! Dette får selvfølgelig utslag i virkelig kjørt distanse, og med det er nok kjørecomputeren ganske så nøyaktig.
Men erfarenhet av trippmätare vs GPS är att de ändå är ganska exakta, oftast bara 1-2% fel. Hastighetsmätaren visar dock oftast mer fel, upp till 10% för hög hastighet. Sen skriver jag ju att det enda någorlunda säkra är att mäta vid pump, helst flera gånger och samma pump. :)
Sen är ju en annan fråga hur exakta mackpumparna är, hur mycket fel får de mäta och ändå vara inom toleransen? :???:

Men om vi skulle anta att trippmätaren visar 10% för mycket borde man få 10% lägre förbrukning mätt vid pump, ändå visar färddatorn upp mot ytterligare 10% mindre än mätt vid pump! Och färddatorn måste ju också få input från trippmätaren för att kunna göra sina beräkningar...
Körde en bil igår/idag som även visade hastigheten i 7"-skärmen. Där diffade hastigheten 4-5km/h runt 100km/h, något mer om det gick fortare. Färddatorn/trippmätaren använder den uppmätta hastigheten, inte den visade i instrumentet. Körde 85km på farthållaren i helgen med min egna bil efter att precis nollat "staplarna". Först 35km i 100km/h (mätarfart) sedan 50km i 80km/h och vid två tillfällen 60km/h förbi korsningar. Efter en timmes körning hade jag kört 80,Xkm! Snittfarten hade varit högre om instrumentet och färddatorn utgått från samma hastighet. Men den felvisningen är snart ett minne blott...
Användarvisningsbild
av joel80
Du måste ha en viss felvisning på hastighetsmätaren, tror det är lag på det. Man ska kunna sätta på större däck och ändå hamna på rätt sida så att säga. Det ska inte gå att skylla på att hastighetsmätaren visade för lite...

Så ett minne blott är det nog inte, så länge bilarna räknar hastighet på däckrull, vilket de måste göra annars slutar det funka i tunnlar och på platser utan GPS-täckning ju.
Användarvisningsbild
av Guru
joel80 skrev:Du måste ha en viss felvisning på hastighetsmätaren, tror det är lag på det. Man ska kunna sätta på större däck och ändå hamna på rätt sida så att säga. Det ska inte gå att skylla på att hastighetsmätaren visade för lite...

Så ett minne blott är det nog inte, så länge bilarna räknar hastighet på däckrull, vilket de måste göra annars slutar det funka i tunnlar och på platser utan GPS-täckning ju.
Stämmer, i tex. Sverige så får bilen aldrig visa för lite. Men det finns några få marknader (mellanöstern) som är tvärt om, där visar man den uppmätta hastigheten. Och om instrumetet i min bil tror att det sitter i en bil för den marknaden så... :roll:

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]