Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Volvo sitter siter lite i en rävsax.

Små serier och relativt dyr tillverkning gör att det är omöjligt att producera billigt (och därmed sälja billigt).

Produkterna uppfattas heller av stora flertalet på de större marknaderna som tillräckligt premium för att betala "premiumpris". Jag har tyska bekanta som tidigare kört Volvo, men numera har andra märken. Om Volvo ska ta ut samma pris som Audi och BMW måste produkten motsvara detta, vilket den åldrande modellfloran inte riktigt gör.

Vi får för Volvos skull hoppas att de nya modellerna tas emot väl, och att Volvo klarar av cash-flow fram till dess.

Tyvärr tror jag inte det finns någon enskild del av Volvos strategi som fungerar som undermedel. De måste bli lite bättre på yttre och inre design, prestanda, bränsleförbrukning, säkerhet -- och allt detta utan att priset blir för högt. Inte en lätt ekvation med tanke på att bilindustrin har stor överkapacitet och mördande konkurrens.

Jag har haft 5 Volvos hittills, och hoppas att om ett antal år kunna byta ut min XC70 -12 till en ny stor Volvo. Jag har vuxit upp med en Volvokombi i familjen och tycker fortfarande att Volvos stora kombibilar är deras bästa modell -- även om de bara säljer bra i Sverige.
Användarvisningsbild
av Kompe
Tycker inte riktigt om att Volvo enligt förre VD'n ska jämföra sig i klass med Audi gällande "Premium" bilar. :oops:
Kanske bara är jag som är konservativ och inte bryr mig om lyx i överflöd utan hellre har en bil som bara går och går utan att den kostar en förmögenhet när den ska servas. :mrgreen: Men det har blivit dyrt med reservdelar oavsett del nästan :???: Visst jag kan förstå att delar blir dyra när dom har samlat damm på hyllan i 25 år och att det mer har varit goodwill när lagen säger att delar ska finnas i 10 år? 8) Men ändå? Ska försöka hålla liv i mina 740'is och 850'is så länge det går och eller har råd. Sen får det väl bli nån enkel/billig Toyota,Vw eller nått sånt. Är man ung och grön har man inte alltid råd att köpa en spillrans. Hade kanske varit smartare att istället för att framhäva volvo som "premiumbil", istället framhäva Volvo som en SÄKER bil som bryr sig om sina passagerare med skandinavisk tjusning? Kanske bara är jag som tycker så? :mrgreen:

/Kompe
Användarvisningsbild
av Allinug
Angående funktioner så skulle det vara bra om Volvon hade lite mer auto-pilotfunktioner. Tänk att kunna köra fram till entrén på jobbet, kliva ut ur bilen och så kunde bilen åka iväg och parkera sig själv. Det skulle ju vara jättebra att slippa åka runt och leta efter lediga parkeringsplatser när man kommer sent till jobbet. Kan Audi detta så borde väl Volvo kunna få till detta?

Likaså vid långkörning kunde det vara praktiskt med lite auto-pilot, som avlastning. Vissa förare verkar ju roa sig med mobiltelefonen när de kör. Det skulle ju vara jättebra att slippa deras vingel i vägen. Om de kunde dra igång autopiloten innan de satte igång med att pyssla med mobilen skulle man nog kunna uppnå en högre säkerhet på vägen också.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]