- ons 14 aug 2013, 11:05
#778609
Volvo sitter siter lite i en rävsax.
Små serier och relativt dyr tillverkning gör att det är omöjligt att producera billigt (och därmed sälja billigt).
Produkterna uppfattas heller av stora flertalet på de större marknaderna som tillräckligt premium för att betala "premiumpris". Jag har tyska bekanta som tidigare kört Volvo, men numera har andra märken. Om Volvo ska ta ut samma pris som Audi och BMW måste produkten motsvara detta, vilket den åldrande modellfloran inte riktigt gör.
Vi får för Volvos skull hoppas att de nya modellerna tas emot väl, och att Volvo klarar av cash-flow fram till dess.
Tyvärr tror jag inte det finns någon enskild del av Volvos strategi som fungerar som undermedel. De måste bli lite bättre på yttre och inre design, prestanda, bränsleförbrukning, säkerhet -- och allt detta utan att priset blir för högt. Inte en lätt ekvation med tanke på att bilindustrin har stor överkapacitet och mördande konkurrens.
Jag har haft 5 Volvos hittills, och hoppas att om ett antal år kunna byta ut min XC70 -12 till en ny stor Volvo. Jag har vuxit upp med en Volvokombi i familjen och tycker fortfarande att Volvos stora kombibilar är deras bästa modell -- även om de bara säljer bra i Sverige.
Små serier och relativt dyr tillverkning gör att det är omöjligt att producera billigt (och därmed sälja billigt).
Produkterna uppfattas heller av stora flertalet på de större marknaderna som tillräckligt premium för att betala "premiumpris". Jag har tyska bekanta som tidigare kört Volvo, men numera har andra märken. Om Volvo ska ta ut samma pris som Audi och BMW måste produkten motsvara detta, vilket den åldrande modellfloran inte riktigt gör.
Vi får för Volvos skull hoppas att de nya modellerna tas emot väl, och att Volvo klarar av cash-flow fram till dess.
Tyvärr tror jag inte det finns någon enskild del av Volvos strategi som fungerar som undermedel. De måste bli lite bättre på yttre och inre design, prestanda, bränsleförbrukning, säkerhet -- och allt detta utan att priset blir för högt. Inte en lätt ekvation med tanke på att bilindustrin har stor överkapacitet och mördande konkurrens.
Jag har haft 5 Volvos hittills, och hoppas att om ett antal år kunna byta ut min XC70 -12 till en ny stor Volvo. Jag har vuxit upp med en Volvokombi i familjen och tycker fortfarande att Volvos stora kombibilar är deras bästa modell -- även om de bara säljer bra i Sverige.