Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är det inte långt kvar till självkörande bilar.. adaptiva farthållaren var första steget, nu läste jag om steer assist som ska komma 2015.
Du kan alltså låta bilen följa bilen framför.. utan att vare sig gasa eller styra. Fantastiskt.. samtidigt som det är lite läskigt, och får en att fundera på vem som egentligen kör, och hur pass mycket ansvar som tas från föraren (inget rent lagligt än så länge gissar jag på).

Så, med ett sånt här system skulle man alltså kunna sitta och läsa tidningen eller surfa på mobilen i morgontrafiken, men man får inte. Det skulle dock vara lockande.. jag själv välkomnar sånt här i form av teknikfreek... men undrar hur man ska lösa problemet med människorna bakom ratten. :)

Adaptive Cruise Control with steer assist. A technology that helps the driver stay in the lane and follow the rhythm of the traffic. The new system automatically follows the vehicle ahead.

http://www.thetorquereport.com/2013/07/ ... .html#more
Grymt!

Jag har adaptiva farthållaren och den är fantastiskt bra. Framförallt i köer. Kom på mig själv för att tag sedan att jag i princip har kört från sommarstugan och hem utan att i princip nudda broms eller gas på de 250 kilometrarna landsväg och motorväg. Skönt när man kör längre och bra när man kör i stan. Lätt att missa köbildning och snabbt inbromsande bilar.

Kommer detta med styrningen så tror jag det ökar trafiksäkerheten ännu mer. Det kommer alltid att finnas de som hävdar att man slappnar av för mycket men jag tror fördelarna uppväger nackdelarna. För tung trafik (lastbilar + bussar) kommer det också att hjälpa där man ofta läser om förare som kommer över i fel körbana etc.
Jag tror också att det kan öka trafiksäkerheten i vissa lägen..
Men det styrs av datorer.. och datorer kan hänga sig eller gå sönder.. vems fel är det om man då hamnar i diket eller nått värre?

Säg att det räddar upp 10 situationer som annars skulle slutat i en olycka, men sen orsakar 1 olycka p.g.a datorfel.. även om slutresultatet är positivt samhällsmässigt kommer det bli ett jävla liv när orsaken av olyckan är datorns/volvos. Värre än 10 olyckor orsakade av förare.. hur man ska lösa det är nog kärnfrågan. Undrar om man måste skriva på något "avtal" eller acceptera viss villkor när man skaffar en bil med den funktionen. :) Läsa det finstilta...
joel80 skrev:Jag tror också att det kan öka trafiksäkerheten i vissa lägen..
Men det styrs av datorer.. och datorer kan hänga sig eller gå sönder.. vems fel är det om man då hamnar i diket eller nått värre?

Säg att det räddar upp 10 situationer som annars skulle slutat i en olycka, men sen orsakar 1 olycka p.g.a datorfel.. även om slutresultatet är positivt samhällsmässigt kommer det bli ett jävla liv när orsaken av olyckan är datorns/volvos. Värre än 10 olyckor orsakade av förare.. hur man ska lösa det är nog kärnfrågan. Undrar om man måste skriva på något "avtal" eller acceptera viss villkor när man skaffar en bil med den funktionen. :) Läsa det finstilta...
Flygplan styrs också av datorer. Hur ofta störtar de på grund av hängda datorer. Sedan är det nog inte Windows vi kommer att hitta i dessa datorer.
:)
Nej såklart är det stabila datorer.. men det finns plan som störtar p.g.a datorerna ger fel information.. t.ex det där franska planet som gick ner i atlanten för ett antal år sen.
Och kollar man på hur många plan det finns och hur många bilar det finns så bör det statistiskt sett hända ibland att det blir datorfel som orsakar fel.

Jag säger inte att det kommer att vara vanligt, men kommer folk acceptera att olyckan berodde på datorfel? Eller kommer man likställa det med t.ex en olycka orsakad av en punktering (där man själv ändå styr och kan försöka bromsa/svänga.)?
Det är rätt häftigt hur vi under de senaste decennierna sakta men säkert gått åt detta håll, och hur det har tagit fart under de senaste fem åren. Jag tänker på allehanda förarhjälpsystem som kommit genom åren.

ABS
Klassiks farthållare
BLIS,
City Safety,
CWAB,
Antisladdsystem,
Antispinn,
Parkeringsvarnare,
Parkeringskamera,
Automatisk fickparkering
GPS
Adaptiv farthållare
Panikbromsassistans
Trötthetsvarning
Vingelvarning

Just nu känns det som att det inte finns något som kan stoppa en fortsatt utveckling, så den självkörande bilen kommer att komma. Alla delsystem finns redan, nu handlar det mest om att koppla ihop alltsammans och att hitta en branchstandard så att bilar kan kommunicera med varandra, vilket förstås är en stor utmaning.

Och som svar på din fråga: Det kommer kännas läskigt i början, men man vänjer sig snabbt som med allt annat, och sen vill man aldrig mer ha en bil utan denna finess.
Det kommer ju självklart att hända olyckor som beror på att datorn i bilen har tagit fel beslut men jag minns diskussionerna på -70 talet om faran med bilbälten och hur många som skulle drunka p.g.a dessa otyg.
När ABS kom så var det många som hävdade att på 'rullgrus' minsann, så var låsta däck oöverträffade att få ner hastigheten.
Självklart kommer olycksstatistiken att minska i takt med att datorerna tar över viktiga beslut som ska fattas på kort tid.
I alla fall ända tills Skynet tar över ratten :-)
av rid54
Hmm. Det är ju kul med lite positiva kommentarer, men jag undrar ett par saker: Hur vet man (bilen?) att bilen framför gör bra grejer och inte leder din egen bil åt skogen? Hur ska man göra med förarutbildningen? Ska de som lärt sig köra bilar med "alla" självtänksystem få köra bilar som inte har dessa? (jfr kort för automatlåda) Det kommer nog att ta ett tag innan bilparken är utbytt, så att säga. Sedan tycker jag väl kanske också att det är lite synd att de gamla missuppfattningarna om ABS och säkerhetsbälten ska gå igen hela tiden. Självkörande bilar är i en annan dimension, det är ett aktivt ingrepp i bilens sätt att framföras, vilket är stor skillnad från ABS och säkerhetsbälten. Äpplen och päron, typ....
Rid54:
Det verkar ju som om bilen även känner av vägen och var den finns.. så kör bilen framför av vägen skulle jag tro att Volvo löst det så att inte man själv också åker av.
När det gäller hur man lär sig köra bil gissar jag att det är så enkelt att man kanske inte får använda sånna system när man övningskör eller kör upp. Det är ju enkelt att inte sätta igång systemen, inte riktigt samma sak som automatväxlad eller inte. Var det nån som sa äpplen och päron? ;)

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]