Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Ja speciellt lågt kanske det inte är. Vet inte hur mycket en takbox och automat påverkar förbrukningen i hastigheter runt 140km/h som många av milen avverkades? Har svårt att göra någon bra jämförelse utan boxen då det alltid är box på vid längre körningar. Den börjar iaf väsnas en hel del i 120km/h! :)
Användarvisningsbild
av Jefe
jpennerb skrev:Finns många "köprådstrådar" på forumet, bara att söka! :wink: Själv är jag väldigt nöjd med min. Gillar motorn och automaten som gör bilen tyst och utan vibrationer. 200hk versionen i MY09 känns väldigt trött men med polestar gör nog mumma för motorn, själv kör jag med autotech APC och nu finns det tillräckligt med kraft. Upplever att automatlådan gör ett bättre arbete med högre effekt och ju mer last som den får bära. Något som det har diskuterats är bränsleförbrukningen som kanske är lite väl hög, gäller både med bensin och etanol. Där upplever jag att etanolen blir effektivare ju hårdare/fortare man kör. Igår kördes en tur på 45mil med en snitthastighet på 110km/h på 50% motorväg och 50% landsväg med många omkörningar, takbox och fullt bagage. Bilen snittade 1,35/mil med etanol i tanken vilket jag inte tycker är speciellt högt!? :D
Körde min 100 mil på ren motorväg med en snitthastighet på 115Km/h tre personer i bilen och då drog den 1.12/mil räknat på pumpen.Vilket jag kan tycka är helt ok med en sån stor bil och automatlåda. Då kör jag original utan trimchip. Men jag har en My10 så det är lite annorlunda mot MY09.
av jpennerb
En S80 har lägre förbrukning och MY10 motorn är även lite snålare. Vet inte om "optimeringen" gör bilen törstigare men lätt hänt att man utnyttjar effekten som finns tillgänglig lite för ofta. Många 80-170 omkörningar är nog inte det bästa för att hålla en låg förbrukning! :roll:

Kan en takbox(bred) göra skillnad på 0,15-0,20l/mil i farter över 100km/h för oss som kör med etanol? Skillnaden är självfallet mindre när man kör med bensin eller diesel.
av perhall
Kan tänka mig att den gör 10 procent och mer om den inte är riktigt bra aerodynamiskt. Har för mig att jag läst nåt test för länge sen... takbox innebär ju i allmänhet också att det är rätt mycket vikt, det är väl oftast inte skumraketer man släpar omkring på...
PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bör kosta ca 159.000:- enligt bilpriser.se
Så med lite marginal på det upp och ner så skulle jag säga att mellan 150 och 160 KAN vara rimligt, inte 179..
Användarvisningsbild
av MartinS
Bilpriser.se är ju tämligen kass, man skaffar sig ju en bättre bild av vad priserna bör vara genom att surfa runt på blocket en halvtimme.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är dock bra att ha med sig den uppgiften till en handlare, vet flera som haft det med och fått ner priset till "rätt" nivå delvis tack vare det.

Till standardbilar. Med vanlig utrustning som denna bilen stämmer det bra.
av silentrack
tackar för alla svar, blir ju att försöka få ner priset sen :D .Måste bara sälja min bil först eller om det går att byta in den
Jag tänkte på en sak när vart usb standard i v70 har kollat runt lite på forumet men hittar ingen bra info.
Mvh johan
av Rådlös
USB är väl ett extra tillbehör till vissa modellvarianter, har jag fattat det som. Jag har det inte i min -08, men det finns omnämnt i instruktionsboken, för dom som har det. Alltså inget som alla bilar skall ha. Kolla på Volvocars om det finns någon uppgift där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.