Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt A
Jag tänkte komplettera med en grenkontakt och ett kupévärmaruttag i min XC70. Finns det nåt förberett "hål" för genomföring av kabeln mellan motorutrymmet och kupén ? I så fall var ?
Tacksam för tips innan jag tar fram stora borrmaskinen !
av AmazonKombi
Det finns ett förberett hål för genomförning .
Lyft på passagerarmattan.Hålet sitter på torpedväggen
ungefär i mitten.Från motorsidan är värmefolien
perforerad (en rund ring).
Köp grejerna på VOLVO bra passform= rätt längd på
kablar,klipps,buntband mm. Och en mycket bra installations
manual ingår. Kanske ngn kr dyrare men det är det värt. :lol:

Lycka till !!!
av cme
Volvos originalkit är faktiskt lite billigare. Trot eller ej.
På torpedväggen (vid fötterna på passagerarsidan) finns ett hål för genomföring. Ta ut gummidetaljen så att du har den lös och skär sedan av toppen på denna så att kabeln kan komma igenom. (det är bar krångel att skära på plats). Sätt sedan tillbaka gummigenomföringen och trä igenom kabeln. Det går lättare om man smörjer kabeln med något (diskmedel, silikonspray etc).

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Volvos originalkit är faktiskt lite billigare. Trot eller ej.
På torpedväggen (vid fötterna på passagerarsidan) finns ett hål för genomföring. Ta ut gummidetaljen så att du har den lös och skär sedan av toppen på denna så att kabeln kan komma igenom. (det är bar krångel att skära på plats). Sätt sedan tillbaka gummigenomföringen och trä igenom kabeln. Det går lättare om man smörjer kabeln med något (diskmedel, silikonspray etc).

cme
jag trär igenom kabeln först & stter tillbaka kabeln sen. man sprayar givetvis på med siliconspray
av Roisland
Hua...Att köra igenom kabeln var svettigt..:-)
Jag har en XC70 05. Jag fick inte dit själva "strykjärnet"/motorvärmaren. Jag förstod inte riktigt vart den skall sitta, fick info om att som om det skulle sitta bakom och ovanför vinkelväxlen...hur når man dit?
Monteringsanvisningen var annars kanon.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja den sitter ovanför vinkelfäxeln mot blocket, in under vattenröret.
lite svårt att hålla i alla delarna samtidigt, då vinkelväxeln är ivägen.
ha tålamod.
Användarvisningsbild
av #27
Ett litet tips snabblimma ihop värmarkropp, plattan och den korta hylsan.
av Roisland
Tackar! Kanon tips och ok...tålamod.....
En sak till. När man drar fast själva strömintaget på kofångaren..
Jag tyckte att jag snurrade och snurrade och expander hylsan fast stilla, men det blev aldrig riktigt trögt. Har jag skruvat in för lite?

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]