Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis köpt en XC70 -10 innehållandes High Performance stereon med blåtand etc. Något High performance ljud är det inte. Burkigt och långt ifrån klart ljud. Ska det vara så? Jag har varit tvungen att ställa diskanten på max för att få någorlunda klart ljud, men icke..
De enda inställningarna som finns är de vanliga, dvs bas, diskant, balans, level. Vad gör jag för fel?
Det sitter diskanter i höjd med sidospeglarna, men jag tycker inte att de ger ifrån sig så mycket. Saknar bra diskant och mellanregister.
Jag är ingen ljudfantast, men sätter jag mig i en hyrbilsRenault så är det klarare ljud än så här.

Det är till och med sämre ljud än i min andra bil, BMW 525 -03. Och den är inte känd för att ha världens bästa ljud.
Dock så hade jag innan en Audi A6 med BOSE system, vilket skapade ett fantastiskt ljud. Men jag tycker att ljudet i Volvon är under all kritik.
Man kan nog förvänta sig lite bättre än så här i en bil för en kvarts mille..
Du har en EQ (fram/bak) under ljudinställningar i menyn.

Mvh
Per
Det är inte dom som man kommer till när man trycker på "sound" knappen utan man kan ställa in olika nivåer (dB) på olika hertz (5st). Det du skrev i ditt första inlägg så har du bara varit på "sound" knappen och tryckt...

Med vänlig hälsning
per
Okej, kanske nån programvaruuppdatering kan hjälpa? Annars är det något fel på nån enhet för HP ska låta rätt så bra om man ser till vad systemet kostar.

Med vänlig hälsning
Per
Filippo76 skrev:Har provat EQ inställningarna men utan märkbart resultat. Dock så låter det lite bättre när man spelar CD. Kan alltså bero på radiomottagningen, vilket jag har läst att andra märkt av också.
Japp, mp3 via USB var väldigt mycket bättre än radion på min MY-10 (det finns en hel del trådar om det har jag för mig), men på MY-14 verkar de ha kommit på vad som var fel, High-performance där låter ljusår bättre. Lite som mono mot stereo. Årsmodellerna däremellan vågar jag inte säga något om.
Ljudet ska vara skapligt rent och klart i High Performance, och kör du helt neutrala inställningar så bör det låta "ok".
Det saknas väl lite klarhet i diskanten, och mellanregistret kan ibland kännas tunt, men annars ska det låta ok som sagt.
Ovanstående gäller CD-spelning och USB-musik, kör du radio så låter det som en påse nötter tyvärr, svulstig odistinkt bas och avsaknad av klarhet.

Ska du ta en repa på stan och tävla i att spela högst med 240-raggarna på torget eller åka till bilsportmässan och tävla så är det ju dock bara att åka hem igen 8)
Vilka kanaler spelar du? Det är ju bara "P-kanalerna" som har hyfsat radioljud. Musik på reklamkanalerna låter ju kass oavsett vilken stereo man har.

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]