Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mabuse skrev:Vad händer om du släpper bromsen innan du stänger av bilen?
Festligt att du frågar, jag provade det igår kväll och då slocknade bromsljuset precis som det ska.... :)

Jag vet inte vad som kan vara felet, men jag får väl helt enkelt lära mig att släppa bromsen innan jag slår av tändningen...
laerson skrev:Hade samma problem löstes genom att byta ut bromsrelät i bakluckan!
När jag trycker ner bromsen så hörs det ett typ klickande ljud från bakluckan, är det sagda relä som gör detta ljud? Hur mycket kostade det att byta?
Andreas2012 skrev:
laerson skrev:Hade samma problem löstes genom att byta ut bromsrelät i bakluckan!
När jag trycker ner bromsen så hörs det ett typ klickande ljud från bakluckan, är det sagda relä som gör detta ljud? Hur mycket kostade det att byta?
Svar ja! Be någon bromsa så känner du vilket relä klickandet kommer ifrån sedan dra ut det. Kostade väll max 150 kr hos min lokala volvo handlare!
Relä RMI5 enligt översikten nedan är bromsljusrelät. Vid misstanke om att relät är trasigt kan man prova att byta plats på reläerna RMI5 och RMI6 (dimbakljusen). Om bromsljusen fungerar då och dimljusen inte gör det är reläet trasigt.
Bild
wissel skrev:Hur har det gått Andreas
Goder afton i Stugan Herr Wissel,

Har inte hunnit kolla ännu, vart ute och rest med jobbet....ska kolla imorrn eftermiddag när jag kommer hem, Camel´s bild där är klockren, borde till och med jag klara av att hitta. :)
Har nu bytt och testat fram och tillbaks, men ingenting verkar vara trasigt, allt funkar som det ska....

Gissar på att det underliga fel jag hade kan berott på en kombination av gammalt kladd, kondens, smuts och 42C+ i nästan 2 veckor här. Wissel kan intyga att det var så varmt. :D

Så jag tog ur ett relä i taget och torkade rent och sprayade med elrengöringsspray, och nu verkar det som allt är frid och fröjd igen.

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg