Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gaisarn67
Någon som har tips?? Min växellåda hugger i back läget och driver knappt bakåt. Det kan räcka med att jag lägger i drivern och sedan backen igen och sen funkar den. Kan det vara mjukvaran i lådan som ska uppdateras eller magnetventilerna i lådan eller något annat skumt ???? ??:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av Anders E
Oljenivå i lådan?
Är oljan bränd, luktar bränt etc?
Användarvisningsbild
av Perc
Gaisarn67 skrev:Hur många liter olja rymmer växel lådan?
Man kan inte tänka så då man byter olja i en automatlåda. Man kan inte få ut allting genom att tappa ur tråget, så man måste göra en sk sköljning. Detta går ut på att tappa ur, fylla på, tappa ur, fylla på, tappa ur, fylla på osv tills det som kommer ut ser lika bra ut som det man lägger i.

Är lådan illa däran så är en kartong (tolv liter) inte att överdriva. Du ska ha Mobil ATF 3309 el motsvarande oljesort. Den är inte billig men det är den sorten som krävs för din låda.

Om oljebyte räcker för att avhjälpa ditt problem återstår att se. Själv skulle jag inte ha några förhoppningar. Jag har själv kört en V70 170hk -01 som växlade perfekt, förutom en gång på 50 när den la i tvåan med en smäll som var så hård så man trodde instrumentbrädan skulle lossna. Det skulle väl möjligtvis räckt med att byta ventilpaketet men det blev lådbyte på den bilen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Man tappar ur via bottenpluggen. Fyller på med motsvarande mängd. Lossar oljereturen startar bilen går igenom växlarna och på så sätt pumpar ut 2l. Fyll på med 2l och gör om samma sak. Varmkör och fyll på med olja. Det är så Volvo gör. Underlättar om man är två. Ska man skölja lådan så fyller man på samtidigt som man pumpar ut vud rreturen. Är din olja så illa skulle jag byta. Köra några mil och byta igen.
V50 D2 har börjat vibrera

Gissar på kass spridare. Tyvärr vanlig[…]

Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]