Perc skrev:En normal automatlåda frikopplar aldrig, utan den växlar upp. Detta tillsammans med momentomvandlarens slirande gör att varvtalet närmar sig tomgång och det känns i normala hastigheter som att det rullar fritt. När man börjar närma sig bilens toppfart får man nog motorbroms när man släpper gasen, men inte annars.
Nya BMW kopplar väl ur drivningen då man rullar i nedförsbacke, har jag för mig. Detta för att spara bränsle. Fattar inte riktigt hur det går till eftersom jag alltid fått lära mig att bästa sättet att spara bränsle är att rulla utan gas med växel i. Då bilens rörelseenergi tvingar runt motorn så bränner den inget bränsle alls.
Trådskaparens automatlåda uppför sig nog inte helt normalt. Automatlådor strävar ju till att lägga i så hög växel som möjligt när man kliver av, för att få ner varvtalet till strax över tomgång.
Kan det vara så att BMW:s låda kopplar ur just när lådan närmar sig tomgång? Då börjar ju motorn nämligen pumpa in bränsle igen för att motorn inte skall stanna. På Volvo var det i alla fall så att vid strax under 1500 varv så började det sörpla soppa igen så det gällde att motorbromsa med högra varvtal. Så hette det när jag gick min kurs i sparsam körning. Vi körde Volvo S60.
Åter till ämnet... varvtalet har ju en liten fördröjning innan det börjar dala efter att man släppt gasen. Du skrev att växeln inte släpper. Gäller det på alla varvtal? Vad händer om du gasar, växlar lådan ned då? Om jag kör min bil på landsväg på femman så ligger varvet på kanske knappt 3000 varv. Jag har aldrig tänkt på vad som händer om jag släpper gasen då. Högsta växeln ligger ju i så varvtalet borde ju ligga kvar då, eller?