Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BMW använder 8-växlade automatlådor sedan ett par år. Provade en 320d Touring aut -13 för ett par veckor sedan.
Det väckte genast ha-begär! Min nästa bil ska ha en sådan växellåda! Jag vet tyvärr inte vem som tillverkar BMW:s automatlådor.
Den är sen och efterlängtad.
När den kommer, byter jag bil.
Det är på tiden att Volvo får bättre och snabbare transmission.
Antar att den nya växellådan är knuten till de nya VEA-motorerna.
Kan säga att det med största sannolikhet rör sig om Aisin som tillverkare av de nya växellådorna.

Letar man på deras hemsida så skriver de om världens första åtta-växlande låda för framhjulsdrivna bilar.

Det är med stor chans denna låda som ska presenteras ihop med VEA-motorerna i höst. :-)-)

Förresten så fortsatte jag googla lite på tillverkaren och hittade lite mer intressant information.
För dem som är insatta i interna beteckningar så är växellådan AWTF-80 CS från just Aisin. Och finns i följande modeller:
Volvo C30 D3 and D4
Volvo S40 D3 and D4
Volvo V50 D3 and D4
Volvo S60 2.4D, D5, D5 AWD, T6 AWD and R AWD 06-07; 08-
Volvo V60 D3; D5; D5 AWD; T6 AWD;
Volvo S80 2.5T, 3.2, T6 AWD, V8 AWD, D5 and D5 AWD
Volvo V70 2.5T, 3.2, T6 AWD, 2.4D, D5, D5 AWD and R AWD 06-07; 08-

Helt okända aktörer är inte Aisin utan snarare tvärtom, de är Volvos huvudsakliga leverantör till växellådor sen en tid tillbaka.
Ja, den har dubbelkoppling som en metod för att byta växel internt i lådan. Tittar du på ritningen ser du att momentomvandlaren sitter på inkommande axel, så det är en konventionell låda ur den synvinkeln. Dubbelkopplingen används för att kunna göra en kompaktare växellåda, och på så sätt få in en åttastegad i ett hölje som är ungefär lika stort som dagens sexstegade låda kräver.

Volvo har använt BorgWarner automatväxellådor under lång tid, ibland parallellt med lådor från ZF. Mellan 1969 och 1987 drev Aisin och BorgWarner ett s.k. joint venture, Aisin-Warner, så visst finns det mycket tradition inom Volvo när det gäller växellådor från det som idag är Aisin. Men man har alltså använt ZF också. I 740-serien kunde man se vilken fyrstegad låda som satt i genom att titta på växelväljarens lägen. Det fanns PRND321 och PRND21, där väljandet mellan D och 3 istället gjordes med en liten knapp på sidan av växelväljarknoppen.
Fick syn på den här tråden efter jag hade postat min egen tråd om D2 med automat. Det här verkar ju mycket intressant. Blev klart glad att det är ett tag kvar tills nya bilen måste beställas. Någon som kan tipsa om bra artiklar att läsa? Själv har jag "bara" läst det som finns på AMS hemsida.
Jag har för mig att den åttastegade Aisinlådan redan funnits i Toyota/Lexus ett tag. Dom hade visst ensamrätt på den.

Och Volvo har väl haft uteslutande Aisin-automater sedan åtminstone 850. Förutom Powershiften, den är väl Getrag.
Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]