Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av monarped
hej
har i dag en v70 98 o en saab 9-3 -99a båda bensinare.
har hört så mycke positivt om att man ska köpa diesel o automat.
men är det ,när blir det lönsamt med diesel med tanke på inköp,service,partickelfilter mm.
kör i dag ca tusen till 15 hundra mil om året med varje bil.
ska man ha automat elle manuel.
bensin eller diesel.
vilker märke.saab volvo.ww.
vilken årsmodell för att slippa den första dyra servisen me kamremsbyte mm.
är sugen på en saab 9-3 eller 9-5 combi automat diesel år 09-10.
men vad är mest ekonomiskt försvarbart,en runt 100 tusen eller 140.180 tusen.
kommer betala den kontant.
Användarvisningsbild
av Guligan
Är du sugen på Saab kanske du inte får de bästa råden här... 8)
av S.t.r.a.n.D
Du måste helt enkelt räkna på precis dom bilarna med de rätta konfigurationerna du funderar på för att veta om det lönar sig eller inte. AWD och automat är ju två saker som höjer skatten, iaf på V70N D5.
När jag nu har suttit och räknat på detta (gäller bmw e91 då) så går min gräns vid 960mil per år och det passerar jag lätt. Du måste ju veta förbrukning för att kunna räkna och det är ju svårt på bilar man inte äger eller ens har kört.
Jag har helt enkelt gjort så att jag gått på uppgivna siffror av transportstyrelsen, även om dessa siffror inte stämmer i verkligheten så blir det ju "lika fel" eftersom man använder det till alla bilar man räknar på. Det är väl det närmaste man kommer om man inte kan provköra alla bilar i 100mil och bilda en egen uppfattning.. :D
Användarvisningsbild
av bem
V70 DRIVe (1.6D diesel) är rätt snåla på dieseldropparna.
Kanske du kan hitta en 2012:a (115 hk) runt 10 000 mil på mätaren för ca 180 tusen prutat och klart.
Serviceintervall 2000 mil, kamremsintervall 24 000 mil, självrengörande partikelfilter (vilket det inte är på de tidigare årgångarna av V70 DRIVe - det kostar ca 15000 att byta partikelfiltret har jag sett och sker vid 12000 mil, antar vid 24000 mil osv också), skatt ca 1182 kr/år efter de 5 första skatteffri åren. Motorn har turbo men turbon skall enligt förståsigpåarna kunna hålla länge.
Kollar själv just nu efter en V70 DRIVe 2012 Momentum (finns Kinetic som är llte mindre utrustade också, samt Summum som har mer utrustning än Momentum). Skulle bli första dieseln för min del (har en V70 2.4 170 hk 2001 bensinare idag).
Ju längre du skall behålla bilen och ju fler mil det blir destå viktigare med att bilen drar hyfsat lite med bränsle förstås och skatten inte är hög för en dieselbil - sett ur ett t ex ett 10 års perspektiv kan det bli det avsevärda summor för bränsle och skatt.
Jag jämförde några olika V70 2010 och 2012 ang driftskostanden för bränsle och skatt för ett tag sen (för en tänkt körsträcka om 40000 mil som är det jag avser behålla nästa bil), du kan läsa det här om du har lust:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183
Och den här kan vara bra att kolla in då också:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=86900

Lycka till med bilval.

/Bo
av PTV
bem skrev:V70 DRIVe (1.6D diesel) är rätt snåla på dieseldropparna.
Kanske du kan hitta en 2012:a (115 hk) runt 10 000 mil på mätaren för ca 180 tusen prutat och klart.
Serviceintervall 2000 mil, kamremsintervall 24 000 mil, självrengörande partikelfilter (vilket det inte är på de tidigare årgångarna av V70 DRIVe - det kostar ca 15000 att byta partikelfiltret har jag sett och sker vid 12000 mil, antar vid 24000 mil osv också), skatt ca 1182 kr/år efter de 5 första skatteffri åren. Motorn har turbo men turbon skall enligt förståsigpåarna kunna hålla länge.
Kollar själv just nu efter en V70 DRIVe 2012 Momentum (finns Kinetic som är llte mindre utrustade också, samt Summum som har mer utrustning än Momentum). Skulle bli första dieseln för min del (har en V70 2.4 170 hk 2001 bensinare idag).
Ju längre du skall behålla bilen och ju fler mil det blir destå viktigare med att bilen drar hyfsat lite med bränsle förstås och skatten inte är hög för en dieselbil - sett ur ett t ex ett 10 års perspektiv kan det bli det avsevärda summor för bränsle och skatt.
Jag jämförde några olika V70 2010 och 2012 ang driftskostanden för bränsle och skatt för ett tag sen (för en tänkt körsträcka om 40000 mil som är det jag avser behålla nästa bil), du kan läsa det här om du har lust:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183
Och den här kan vara bra att kolla in då också:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=86900

Lycka till med bilval.

/Bo
15 000 :- för att byta partikelfiltret var 12 000 mil.Inte undra på att dessa begbilar är iskalla vid försäljning om det inte är bytt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte de är iskalla. Det är bara att ta med eventuella servicekostnader vid prissättningen. Det gäller ju alla stora servicekostnader, till exempel kamrem.
av PTV
Var ju en del skriverier om detta partikelfilter i pressen för en tid sedan när en del kunder till dessa begbilar med dåliga kunskaper (vilket många innehar) om att just bilen de köpt eller tänkt köpa var i behov att ett nytt partikelfilter vid verkstadsbesök för kanske 15 000 - 20 000 :- som naturligtvis förändrade hela deras bild på bilen, villket jag kan förstå.Lägger man sedan till t ex kamremsbyte mm så lär det ju snabbt rusa iväg till helt andra summor som kanske inte står i realitet till det begärda priset på bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men för att vissa inte tänker "hela vägen ut", är väl ingen anledning att "dissa" en bil. Det kommer alltid finnas dom som känner sig lurade. Speciellt om du köper privat skall du vara påläst eller ha någon påläst med dig. Men du sade att äldre 1,6D skulle vara iskalla, men tydligen är de inte det utan säljs för acceptabla priser till de du läst om. Sedan journalister. Om man är väl insatt i en sak, och läser i en tidning om denna sak. Tror man då alltid att det är samma sak de skriver om?

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]