Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag en dum (?) fråga om uppdateringen av RTI för min S80 07:a. Har ganska nyss köpt bilen och eftersom vi ska ut på en europaresa om några veckor ville jag ha uppdaterade kartor.

Köpte 2013-kartorna häromdagen och matade i. Killen bakom disken sa att när jag stoppar i skivan kommer RTI:n behöva uppdateras, och att det kommer ta "typ 24 timmar" Men det händer liksom inget, och ingen instruktion eller nåt följde med tyvärr.. Har kört ca 40min med bilen sen skiva A åkte i. Det stod "please wait" kanske 15sekunder första gången jag matade i skivan, sedan var det som vanligt och allt fungerar.

Är det som det ska? Har läst runt lite här o på andra forum om folk här som inte kan använda navin förrän de väntat många timmar och matat i både skiva B och C eller så. Gäller det endast SENSUS-bilar kanske?

Killen bakom disken sa även att jag skulle behöva en aktiveringskod. Försökte fylla i mitt VIN på hemsidan, men det står bara VIN not valid. Behövs inte det heller för min bil utan bara för de med Sensus?

//Johan
Nu har jag ju den nya modellen, med hårddisk, och har aldrig haft din modell. Men allt som jag lärt mig om den gamla kontra den nya säger mig att du har rätt i alla dina frågeställningar. Du ska bara lägga in skivan över området som du befinner dig i i spelaren där bak (tror jag den sitter). Sen är det klart. Allt annat berör hårddiskmodelen.
Du behöver ingen kod eftersom du behöver den fysiska skivan (och den har säkert något slags kopieringsskydd). Jag behöver kod, för när jag är klar med min skiva kan jag ge den till nästa bilägare, om jag vill.

Den nackdel du har är att du måste byta skiva om du kör utanför täckningsområdet. I min bil laddas allt in, så sen kan jag köra Europa runt utan någon uppdatering av någon karta.
Jag "fick" en skiva från 2011 av en väldigt snäll forummedlem. Satte in den i min XC70 -08 (där jag hade en 08 skiva innan) och sedan tog det ca 15min så var allt klart! Och då var det europa skivan (eller vad den skivan nu heter). Så 24h är nog fel information. Det är väl inte Bilia Segeltorp vi pratar om hoppas jag!?!?!

En bra funktion du kommer att få, om du inte visste det innan så behöver man inte längre kvittera att man förstår att det är farligt att ha ögonen på GPS och inte på vägen (det som kommer upp direkt då skärmen kommer upp). Nu tar det ett par sekunder o sen går GPSn igång automtatiskt (efter att du fixat detta i menysystemet)

Lycka till!
Med det hårddiskbaserade systemet tar det en 4-5 timmar eller nåt. Det var kanske det han tänkte på. I det systemet ska all information kopieras från skivorna över till bilens hårddisk. I de system som det pratas om här, de lite äldre alltså, finns det ingen hårddisk på det sättet. Där körs kartorna direkt från DVD-skivan. Därför tar det inte lång tid att få igång det när man bytt till en nyare skiva.
Tack för svaren!

Verkar som ni har helt rätt, bara stoppa i DVD:n och köra! Har kollat runt lite i menyerna nu, och hittade en informationsruta där det står att jag har kartorna 2013:1, så det måste ju vara riktigt då!

Det skumma är att jag hittade aldrig den informationen med gamla DVD:n i, och jag var ganska irriterad över att man inte kunde se nån mjukvaruinfo, men antingen letade jag för dåligt eller så har de lagt till det på sistone.

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]