Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kankonkan
Speckulerar i att köpa en V70II D5 AWD 2010 med 16400mil på mätaren

Automaten är inte spolad vad jag förstått, är det en katastrof, eller räcker det med ett byte nu?

D5 motorn, den är väl den på 208HK antar jag, något att "se upp" med?

Kopplingen mellan växellådan och fördelningslådan var vad jag förstått tidigare en "svag" länk, vilket
tydligen allt för ofta resulterade även i att fördelningslådan måste bytas, är detta fortfarande ett problem?

(3 ungar, då är det nästan bara V70 som är tillräckligt bred)
Användarvisningsbild
av StefanN
kankonkan skrev:
Automaten är inte spolad vad jag förstått, är det en katastrof, eller räcker det med ett byte nu?
Eftersom det inte ingår i nån service så kan man ju knappast kalla det katastrof, sen att det är en bra grej är en annan sak.
av kankonkan
Det jag menar med "katastrof" var lite grovt formulerat, utan det jag avsåg var att om inget byte skett med tillhörande spolning, kan det ha lett till att lådan har drabbats av förslitningsskador som är illa? Vad jag förstått enligt tidigare ägare så har bilen inte dragit speciellt tungt, släpvagn med skoter någon gång då och då.

Jag har provkört bilen, men har alldeles för dåliga kunskaper och erfarenheter för att avgöra om växlingsbeteendet är normalt.

För övrigt så har den "drabbats" av en plogande traktor(mest troliga orsak) som lett till att dragkroken är några centimeter krokig. Den har jag sagt att den SKALL åtgärdas, men om dom föreslår värming och riktning, vad svarar jag på det?
av Halvarsson
Om kroken är sne skulle jag passa mig om inte bilen mätts upp så den inte är sne.

Mvh Stefan
av swemax
Måste vara nästan omöjligt att lyckas "böja" kroken utan att få skador på bilen

Speciellt i sidled
av kankonkan
Är det någon som kan ge ett utlåtande om växellådan då?

Det känns ju sådär intressant att en nyare automat verkar ha en beräknad livslängd om 25-30 000 mil..!

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]