Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har hittills ägt fyra bilar i mitt liv. Om jag ansträngt mig lite... inte jättemycket, så har jag kommit ungefär på följande förbrukning (uppmätt).

Volvo 240 förgasarmotor B21A MY 1983 106hk 0,9-1,0 l/mil
Volvo S40 2,0T MY 2001 165hk 0,75 l/mil
Volvo C30 T5 MY 2007 220hk 0,78l/mil
Volvo V50 D5 MY 2008 180hk 0,58l/mil

Så visst händer det lite men kanske inte så mycket som tillverkarna försöker ge sken av.

Ang förbrukningshysterin så håller jag med om att många lägger för stor vikt vid förbrukningen när man kollar på ekonomin för bilägande. Men för utvecklingen av snålare motorer är det säkert bra som någon tidigare nämnt.
av Lövet
Nog måste man väl kunna påstå att det hänt lite om effekten ökat 100% och förbrukningen minskat 10% (240vsT5)
Användarvisningsbild
av erikn
En annan del i den här förbrukningshysterin är att man inte har hänsyn till energiinnehåll. Diesel har mest, bensin tvåa och etanol ganska långt efter. Att då bara kolla deciliter är ju inte direkt rättvist. Sedan har dieselmotorn inga pumpförluster då den har fullt öppet med luft in, dock brinner då bränslet med för mycket syre vilket orsakar stora mängder NOx vilket inte är bra att släppa ut.
av rid54
andreas_lofgren skrev:Nog måste man väl kunna påstå att det hänt lite om effekten ökat 100% och förbrukningen minskat 10% (240vsT5)
Viss har det hänt lite, men det är ju MAXeffekten som ökat. Kör du motorn med det effektuttaget på en av de moderna bilar detta handlar om så får man garanterat inga "under-litern-siffror". Det som hänt är att en viss motorstorlek kunnat utvecklas till att he högre maxeffekt och att denna motor förmår gå effektivt inom ett större belastningsregister. En V8 från 70-talet kan säkert också ge 225 hästar och kanske går rätt effektivt i den belastningen, medan den går totalt ineffektivt och törstigt i ett lägre belastningsfall (när man kör normalt, typ...). En modern tvåliters fyra som kan ge 225 hk kan med modern styrning gå effektivt även i fall med låga effektuttag (OCH ge den där effektkänslan man ju ofta tycker är trevlig...).
Användarvisningsbild
av joel80
För att inte glömma vikten som samtidigt också ökat med ca 10-15%.

När du kör bil "normalt" använder du inte den där maxeffekten speciellt mycket. Kär du väldigt aggresivt och tävlingsinriktat tycker jag inte du ska jämföra förbrukning så kritiskt då det inte är så motorerna är optimerade, och inte heller så de flesta kör.
av rid54
Jag vet ju inte om jag var otydlig, men jag menar att visst har det hänt saker, men på ett ganska "simpelt" plan, egentligen. Äldre tiders "motorstyrning" kunde ge effektiv gång i något av bilens olika belastningsfall. Eftersom prestanda alltid varit viktigt för bilförsäljningen valde man ofta att sätta parametrarna i förgasare och tändning så att bilen kunde gå bra vid fullast, utan att göra mycket åt att effektiviteten vid dellast/låg last inte blev maximal. Sedan har mekaniken förbättrats så att en liten motor kan ge högre effekt och styrningen förfinats så att motorn kan gå maximalt effektivt vid nästan alla olika belastningsfall = mycket bättre förbrukningssiffror, eftersom 90% av all körning ligger i motorns dellastområde. Motorernas effektivitet vid fullast känns det inte som man har rett ut helt och hållet, men termodynamiken sätter vissa gränser och det är ju inte speciellt avgörande för "normalbilisten".
Användarvisningsbild
av taxi
Lite sent att lägga in en parantes, men jag hittade just tråden och slås av det faktum att många som pratar om eco-körning inte vet vad det är?
Ett exempel: om man ska accelerera från stillastående vid rödljus så ska man inte smyga iväg, det är gubbkörning, inte eco-körning, och är det sämsta man kan göra ur förbrukningssynpunkt. Vill man spara bränsle gäller det att så snabbt som möjligt gasa upp i hastighet och sen hålla så jämn hastighet som möjligt.
Ett till: när du närmar dig samma rödljus så anpassar du hastigheten i god tid för att slippa så mycket som möjligt av accelerationen efteråt.
Röda tråden i eco-körning är alltså att hålla så jämn hastighet som möjligt, sen är det upp till var och en att lägga sin personliga prägel på körningen med tanke på T ex hur mycket motion bromsarna behöver.
Som yrkesförare kan jag köra ganska hård eco-körning på jobbet, men i privata bilen som inte går lika mycket lägger jag in några tvärnitar då och då för att bromsarna ska motioneras.

Så.. Skyll inte på dom där jävla eko-körarna när nån segar iväg från rödljuset nästa gång, för det är nog bara en helt vanlig kepsgubbe!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också fått lära mig det där men upplever att man kan få ner förbrukningen (i allafall det datorn visar) genom att accelerera rätt så sakta.
I de körcyklar som används för att få fram de extremt låga förbrukningssiffrorna på bilarna går det också riktigt sakta vid acceleration.

Bild
Användarvisningsbild
av taxi
Jaha, det var ju typiskt.. Då måste jag prova lite varianter på smyg mellan några tankningar.
Men oavsett vad det visar tror jag inte att jag skulle klara gubbkörning av respekt för medtrafikanterna. :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]