- ons 31 jul 2013, 23:20
Jaja. Vi som inte är "uppretade" av själva åsikterna (även om de är en smula aparta vad gäller "miljötjafs" mm) har ju egna åsikter. Såklart... Min ÅSIKT är att det är rätt fånigt att på något vis backa från ett system som bidrar till att varseblivning av andra fordon i trafiken underlättas, särskilt när sikten är störd av väder- eller ljusförhållanden. Hur man anordnar framändens ljus är oväsentligt för mig, men det bör ju göras med hänsyn till tekniska krav (gärna någon befintlig lykta) och om det går att göra utan att ÖDSLA med enerig är det ju bara bra, men det måste ju synas... I bakänden känns de gamla beprövade bakljusen som en bra idé. Hela systemet bör dessutom, med hänsyn till ambitionsnivån hos en avsevärd del av förarkåren, vara automatiskt. Att man sedan kan laborera med olika sorters automatik för att få till halvljus när det blir obligatoriskt (nederbörd och mörker...) känns som en annan fråga. Jag kan ju i viss mån hålla med om att vårt europeiska system inte är perfekt eller ens bäst, men att hävda att släckta bakre positionsljus gör trafiken bättre för att det ser bättre ut och är accepterat i USA + Kanada, känns lite som ett krystat argument. Mycket av det som idag får passera som "varselljus" känns bara jävligt underligt (vassa diodljus i designermönster runt strålkastarna), men visst syns fordonen. De (fordonen, alltså...) måste dock även synas/upptäckas på ett bra sätt bakifrån och då behövs bakljusen.
Att avfärda miljötänk som "tjafs" tycker jag personligen är lite "B" och tecken på dålig verklighetsuppfattning. Vi lever över tillgångarna och borde alla tänka lite på vad vi gör av med. Det får dock inte gå så långt att idiotbesparingar slår mot trafiksäkerheten... Dessutom har ovan exemplifierats vad som ändå tillåts i form av slöseri i andra former och det är ju bara att konstatera att byråkraterna i Bryssel (och Stockholm...) inte har kvar någon verklighetsanknytning alls. Tyvärr...
Att avfärda miljötänk som "tjafs" tycker jag personligen är lite "B" och tecken på dålig verklighetsuppfattning. Vi lever över tillgångarna och borde alla tänka lite på vad vi gör av med. Det får dock inte gå så långt att idiotbesparingar slår mot trafiksäkerheten... Dessutom har ovan exemplifierats vad som ändå tillåts i form av slöseri i andra former och det är ju bara att konstatera att byråkraterna i Bryssel (och Stockholm...) inte har kvar någon verklighetsanknytning alls. Tyvärr...