Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jaja. Vi som inte är "uppretade" av själva åsikterna (även om de är en smula aparta vad gäller "miljötjafs" mm) har ju egna åsikter. Såklart... Min ÅSIKT är att det är rätt fånigt att på något vis backa från ett system som bidrar till att varseblivning av andra fordon i trafiken underlättas, särskilt när sikten är störd av väder- eller ljusförhållanden. Hur man anordnar framändens ljus är oväsentligt för mig, men det bör ju göras med hänsyn till tekniska krav (gärna någon befintlig lykta) och om det går att göra utan att ÖDSLA med enerig är det ju bara bra, men det måste ju synas... I bakänden känns de gamla beprövade bakljusen som en bra idé. Hela systemet bör dessutom, med hänsyn till ambitionsnivån hos en avsevärd del av förarkåren, vara automatiskt. Att man sedan kan laborera med olika sorters automatik för att få till halvljus när det blir obligatoriskt (nederbörd och mörker...) känns som en annan fråga. Jag kan ju i viss mån hålla med om att vårt europeiska system inte är perfekt eller ens bäst, men att hävda att släckta bakre positionsljus gör trafiken bättre för att det ser bättre ut och är accepterat i USA + Kanada, känns lite som ett krystat argument. Mycket av det som idag får passera som "varselljus" känns bara jävligt underligt (vassa diodljus i designermönster runt strålkastarna), men visst syns fordonen. De (fordonen, alltså...) måste dock även synas/upptäckas på ett bra sätt bakifrån och då behövs bakljusen.

Att avfärda miljötänk som "tjafs" tycker jag personligen är lite "B" och tecken på dålig verklighetsuppfattning. Vi lever över tillgångarna och borde alla tänka lite på vad vi gör av med. Det får dock inte gå så långt att idiotbesparingar slår mot trafiksäkerheten... Dessutom har ovan exemplifierats vad som ändå tillåts i form av slöseri i andra former och det är ju bara att konstatera att byråkraterna i Bryssel (och Stockholm...) inte har kvar någon verklighetsanknytning alls. Tyvärr...
av Upplyst
S.t.r.a.n.D skrev:Vi är här för att vi är intresserade av Volvo. Du är här (som Upplyst iaf) för att engagera dig i just dessa specifika trådar om belysning.
Sen så är vi här och läser och skriver i en massa olika trådar hela tiden, du är enbart här för att diskutera dessa bakljus, det är väl engagemang om något?
Du har inte tänkt på att vi driver med dig också??

Som joel skriver så borde man bara ignorera detta men till slut kan man inte hålla sig. Men en eloge till dig som orkar logga in här endast för att simma mot strömmen och påpeka hur fel alla andra har(om du inte är ett troll). För du verkar ju inte vara det minst intresserad av Volvo.
har haft en volvo, och tycker att dom gjorde bra bilar fram tills felhjulsdriften och modernismen drabbade det märket, och ungefär i den vevan slutade dom bygga bilar på "halvamerikanskt" vis, det är faktiskt en hel del komponenter i en 940 som kommer från amerikanska underleverantörer... visst är en xc70 tilltalande utseendemässigt, men inte under skalet... egentligen skulle jag bara skrivit ett inlägg, som jag gjort på många andra forum, men koncentrationen av bakljusälskare verkar vara hög just här ;)
av llesrof
Upplyst skrev: ...har haft en volvo, och tycker att dom gjorde bra bilar fram tills felhjulsdriften och modernismen drabbade det märket...
Modernismen var en rörelse inom kulturen vid sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Använd inte svåra ord när du inte förstår vad de betyder :wink:
av S.t.r.a.n.D
llesrof skrev:
Upplyst skrev: ...har haft en volvo, och tycker att dom gjorde bra bilar fram tills felhjulsdriften och modernismen drabbade det märket...
Modernismen var en rörelse inom kulturen vid sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Använd inte svåra ord när du inte förstår vad de betyder :wink:
:lol: :lol: :lol: :-)-)
av *pettson*
Upplyst skrev:haha ni är ju bara helt otroliga som engagerar er så fruktansvärt i detta, jag tycker faktiskt det e skitkul att reta upp er :P
men ni snöar in för mycket på energi och miljötjafs, sånt bryr jag mig inte om, jag kör amerikanskt och skiter i förbrukningen, det är bara att tanka när mätaren närmar sig tom.

största anledningen till att jag gillar varselljus så mycket är att det är snyggt att ha nåt annat än medelsvenssons tråk-halvljus... sen att bakljusen är släckta är dels snyggt, praktiskt (lätta installationer), minskar belastningen på lyktorna så att de fungerar när de som bäst behövs och delvis att blink/broms uppfattas lättare, notera att jag inte skriver SYNS bättre.... det är nämligen så att man kanske inte alltid sitter och stirrar på bilen framför utan har den lite i ögonvrån...
sen tycker jag också att det är bra för att det fanns i Kanada/USA innan europa kom och trodde dom hade hittat på detta... fast självklart är det ju de nordiska länderna som var först, men jag tycker det är trist att man övergan varselljuset och började med halvljusautomatik, det är bara så fel att slita ut halvljusreflektorerna i onödan.. finns inte en enda strålkastare i gott skick på 90-talsbilar med halvljusautomatik.. (när plastreflektorer började komma)
Det är kul iallafall att du har ungefär noll koll på material, teknik och anledningarna till varför saker blir som dom blir. Är det brinntiden som sliter? Värmen? Eller är det övrig miljö, kanske rentav folks flottiga fingrar som ställt till det i reflektorerna?
Men uppskattning vill jag ge dej, det här matchar så att säga resten av dom nonsensfulla inläggen.
Egentligen skulle jag väl kunna be dej dra en liten rövare om hur en lykta så att säga blir belastad så den inte fungerar när den behövs som bäst? Är det verkligen så att det är så många brinntimmar i bakljusen att dom helt enkelt bränner ut glödlampor och lysdioder, eller är det så att bilen är felkonstruerad och använder ett system på överspänning? Eller handlar det om belysningens miljö? Fungerar en lampa med säkerhet bättre om den varit släckt i 6 månader jämfört med om den varit tänd samma period? Ja frågorna är många.
När vi pratar om uppfattas lättare, är det selektiv paranormal varseblivning eller kan det rentav vara ett 6:e sinne? För om det inte SYNS så är det svårt att uppfatta det i bilen bredvid. Men du har säkert lösningen på detta.
Användarvisningsbild
av vetten
Sunschreem skrev:
Upplyst skrev:orka...... :roll:
aaaaaaand it's gone :roll:
Ja vissa trådar kan bli lite tjatiga här på forumet tyvärr, ibland blir det munhuggning nästan till otrevligheter eftersom vissa inte vet att sluta tjata i tid.
Jag tycker att vi ska sluta upp med sådana fasoner här och försöka hålla oss för goda med detta beteende vilket kan skrämma bort både nya och gamla användare, detta forum är ju trots allt sveiges största och bästa volvoforum.
Ja där förlorade jag intresset för tråden men kunde inte låta bli att göra detta inlägg :-O)
av Sharkbait
Körde igår ca 15 mil motorväg och vädret bjöd på regn regn och återigen regn.

Regn från dem mörka molnen och vattenrök från bilar/lastbilar/bussar.

Bilar som hade bakljus som lyste såg man men väldigt svagt i regnet och vattenröken. Man hade nästan behövt dimljus bak på i detta väglag. Vips så var man fatt i en bil som hade en mörkare färg och släckta baklysen i regnet och vattenröken. Självklart en nyare bil och säkrare bil :roll:
Såhär fortsatte resan under ca 15 mil i regnet med säkra bilar som hade både ljus fram och bak för att helt plötsligt "hoppar" det fram en nyare bil, av olika märken, utan bakljus på i regnet och vattenröken.

Detta ÄR det idiotiska påfundet på länge !! Vintern är inte heller långt borta så då kommer det att finnas ännu flera utav dessa nya och säkrare bilar på vägen utan bakljus i vintermörkret.

:evil:
Användarvisningsbild
av joel80
Upplevde precis samma sak i onsdags då jag körde 36 mil i grått väder mest hela tiden och stundtal genom rejäla skurar. Automatiken det pratas om att många ska ha verkar inte fungera i regn.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 57

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi