Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Ja - nu har jag lyckats en andra gång att beställa fälgar som är omöjliga att hålla rena. Denna gången Ymir. På förrförra bilen var det Balder om jag inte minns fel. Inte lätt att veta innan och svårt att se när man beställde men hur har man tänkt här? Ett djupt spår som är omöjligt att hålla rent från skit. Allt bromsdamm samlas där och även med fälgrengöring är det svårt att få bort allt. Kan tillägga att bilen kommer direkt från Biltvätten på bilderrna. Designmässigt eller funktionsmässigt så fattar jag inte vad vitsen är. Kunde man inte haft en slät övergång?

På Balder var det samma sak - i stället för att ha en övergång som är vänd utåt så hade man en konkav övergång mellan yttre fälgbanan och fälgen. Också omöjliga att hålla rena.

Bild

Bild
Spåret har att göra med att Ymir är en smidd fälg de är extremt lätta jämfört med en liknande original fälg spåret gör de för o slippa onödigt material så vikten går ner några gram en Ymir väger 9,5 kg medan en motsvarande original fälg väger 2-3kg mer/st
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463689
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463475
Jag kan bara hålla med om problemet, sett det så ofta på andra bilar att jag väljer bort den fälgen totalt då jag byter bil nästa gång..

/Thomas
Tvättas den för hand eller i maskin(!!)?
Om den tvättas för hand borde det väl bara vara att spraya på "fälg-rent" låt verka och sedan damma av med högtrycken. Behövs det ett varv med svampen så är det bara gilla läget.

Tvättas den däremot i maskin så är jag inte alls förvånad. Där blir väl knappt taket rent (Nu chansar jag bara, aldrig testat en sådan... :D )
Det räcker med en lite resa i lite fuktigt väder så samlas det smuts i randen medan resten av fälgen ser hyggligt ren ut. Den är inte direkt svår att rengöra, bara att den blir skitig direk igen..

/Thomas
xerys2013 skrev:Tvättas den för hand eller i maskin(!!)?
Om den tvättas för hand borde det väl bara vara att spraya på "fälg-rent" låt verka och sedan damma av med högtrycken. Behövs det ett varv med svampen så är det bara gilla läget.

Tvättas den däremot i maskin så är jag inte alls förvånad. Där blir väl knappt taket rent (Nu chansar jag bara, aldrig testat en sådan... :D )
Den tvättas i maskin 95% av gångerna. OK/Q8 med mjuka borstar - fantastikt bra för att vara automattvättar enligt mig. Har kört alla mina bilar minst en gång/vecka och aldrig några rosor i lacken eller problem. Då jag tvättar varje vecka så hinner aldrig skiten byggas på. Jag sprayar på fälgrengöring och gnuggar med fälgborste. Men efter tvätten fortsätter det att rinna lite skitigt vatten och allt hamnar i "rännan" på bilden ovan och torkar direkt då fälgarna blir varma. Som Funk skriver - Det ser i vissa fall illa ut redan dagen efter igen. I synnerhet med lite fukt i luften. Allt letar sig ner i "rännan" i fälgen och oftast torkar det in på ett ställe då rännan dessutom gåt runt fälgen helt utan avbrott.

Mina förra 18 tums Fortuna Dimond Cut var bättre. Inga veck som samlade skit och även med automattvät blev det bra resultat.
motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Uppdatering Har varit ute och provkört men de[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]