Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ingen Drive-modell.. men en D3 med start/stoppautomatik. Under MyCar-menyn, sen en meny som heter Drive och där under Start/stopp om jag inte kommer ihåg galet. Det är alltså ingen meny som heter motorstyrsystem utan det är ett meddelande om varför Start/stopp inte är tillgängligt. Det har stått "batteriladdning" där också när bilen laddat batteriet och Start/stopp inte varit aktivt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Idag körde min bil en regenerering under 65km under nästan 35 minuter!
Jag har märkt att om man toppar bilen med en rejäl fullgasrepa så går regeneringen kvickt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Eccokör man så pågår den ju i en evighet.
Användarvisningsbild
av joel80
Motorvägsfart i 110-120km/h hela tiden.
av mattish
joel80 skrev:Motorvägsfart i 110-120km/h hela tiden.
Växla ner en växel så går det fortare, regenereringen då alltså!
joel80 skrev:Jag har ingen Drive-modell.. men en D3 med start/stoppautomatik. Under MyCar-menyn, sen en meny som heter Drive och där under Start/stopp om jag inte kommer ihåg galet. Det är alltså ingen meny som heter motorstyrsystem utan det är ett meddelande om varför Start/stopp inte är tillgängligt. Det har stått "batteriladdning" där också när bilen laddat batteriet och Start/stopp inte varit aktivt.
Ok, får leta lite ikväll :P Samma årsmodell, DRIVe och start/stopp finns.. Marknadsfördes inte D3 och D4 som DRIVe modeller som MY13? 2,0F och 2,5FT är ju DRIVe modeller också..
Användarvisningsbild
av joel80
Volvo har ju helt skippat att kalla nått för "drive" i marknadsföringen nu.. lagom till att det var ett inarbetat begrepp som folk kände till.

Idag upptäckte jag förresten en till orsak till att start-stopp inte gick igång.. Samma meny:
Bild

:)
av mattish
Nja inte DRIVe i benämningen så, men det står DRIVe när man trycker av S/S på knappen :P ;) Vi kanske ska kalla det "miljöbil" istället...
Användarvisningsbild
av falcon
hoppar på tråden lite
jag fick sotfilter fullt, bilen blev orkeslös då det var på helgen och volvo var stängt så fick jag en bekant som har verkstad och ställa upp och plugga in den, dock inte i vida utan i borsh nåt.
jag kommer inte ihåg exakt vad det stod men nåt värde var typ 48.
så vi startade en manuell regenerering när värden var nere vid ca 30 så tappade den kontakten med datorn och avbröts, men messet med sotfiltret var borta. :)
Men jag tycker att bilen känns mkt piggare än på mkt länge likaså tycker min sambo.
inbillar vi oss eller??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur lyckades du få filtret fullt?

Klart motorn tappar effekt när filtret är fullt.

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]