Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av broman
Hej jag undrar vad ni har för Bensinförbrukning på era volvo v70 140hk i från -01 och fram,
Jag har en BSR chippad volvo v70 140hk i från -02, och den ligger på ca 0,95 på farthållaren i 110, är det normalt?

Med vänlig hälsning Broman
av Mikael G
Det är nog att räkna som normalt men spontant tycker jag att det låter som någon dl i överkant. Men det beror ju även på hur pass kuperad vägsträckningen är och vad du har för hjul etc.
av Mikael G
broman skrev:Det sitter 225/45/17 på, och sträckan va bara 2,5 mil jag prövade på,
Hjulen gör säkert någon dl mot 15" original, men andra ord är det nog inget onormalt med din förbrukning.
Mikael G skrev:
broman skrev:Det sitter 225/45/17 på, och sträckan va bara 2,5 mil jag prövade på,
Hjulen gör säkert någon dl mot 15" original, men andra ord är det nog inget onormalt med din förbrukning.
Jag skulle nog vilja säga emot dig. Jag har själv en S60 T5 som jag kör dagligen på E4 i östergötland. Då drar den 0,8-0,9 i120. Har dimensionen 235/40/18. Då pratar vi om 250hkr med turbo.
Användarvisningsbild
av Perc
Provocative skrev:Då pratar vi om 250hkr med turbo.
Det funkar inte riktigt så. Oavsett om du har en 140hk eller en T5 så krävs det lika mycket energi för att driva bilen framåt i en viss hastighet. Eftersom det är samma grundmotor har du också ungefär samma verkningsgrad. Ligger du och nöter landsväg har du alltså ungefär samma bränsleåtgång oavsett.
Perc skrev:
Provocative skrev:Då pratar vi om 250hkr med turbo.
Det funkar inte riktigt så. Oavsett om du har en 140hk eller en T5 så krävs det lika mycket energi för att driva bilen framåt i en viss hastighet. Eftersom det är samma grundmotor har du också ungefär samma verkningsgrad. Ligger du och nöter landsväg har du alltså ungefär samma bränsleåtgång oavsett.
Får ge dig lite rätt där. Men jag vill nog att en 140hästars bör gå att köra på 0,7 med de premisserna.
Då ett trim på en sugis inte påverkar spec mkt skulle jag rekommendera att testa utan trim.
Användarvisningsbild
av joel80
Sen gissar jag att ni bara pratar om vad datorn säger att den drar, vilket också kan skilja rätt mycket från verkligheten.. Vissa har en förbrukning på färddatorn som är ganska exakt, men de flesta ligger ju 10-20% under uppmätt vid pump.
Jag har en v70 -01 140hkr
Stad 1-1.1 l/mil
Landsväg 0.7
Det bästa jag fått ner den var ifjol på lycksele skåne tr då drog den 0.58, mest farthållare efter motorvägen.

Mätt vid pumpen har ingen färddator.

Mvh Stefan
av Rådlös
Glöm inte bort att det beror också på vem som kör, hur vederbörande kör, var densamme kör, hur mycket last det är i bilen, hur bilen är servad och vårdad. Plus många andra faktorer.
Gör så här: Bokför varje tankning eller spara kvittona. Skriv upp mätarställningen vid varje tankningstillfälle. Håll på så över en längre tid, flera månader. Gärna ett halvår eller mer. (Värden för vinterkörning är extra viktiga) Räkna sedan fram ett medelvärde av detta. Först då kan du säga till dig själv och andra att din bil drar si och så mycket.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.