NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Intressant, att du testat detta och kommit fram till att "storleken har betydelse". Jag har framkastat detta då förbrukningssiffror kommit på tal, men blivit bemött som ett UFO. Om man "bygger om" bilen med takvinge och feta fälgar så betyder ju att förbrukningen blir större. Behåll bilen i det utförande den är typad, så kommer ni nog närmare den förbrukning som uppges i reklamen.
Användarvisningsbild
av joel80
Bredden på däcken måste väl ha större betydelse än själva storleken på fälgen? Eller är det en massa vikt att ta hänsyn till också när det gäller större fälgar?

Jag reagerade på första tankningen efter jag fått på mina sommardäck att det ökade en del.. (225/16 - 245/17) men på kommande tankningar har det sjunkit till under vad jag hade under vintern p.g.a mindre eller ingen användning av värmaren. Senaste tankningen blev 0,57l/mil på min V70 D3 MY13.

Min egna lilla slutsats är att för mig gör värmaren mer för förbrukningen än vad bytet till större och bredare däck gjort. :)
JPJ skrev:Hej!
Har kört min V 50 (My 12) i 9000mil, 95% landsväg 90-110 km/h.

Har en snittförbrukning på 0.49, lägre än det är nog nästan omöjligt att komma ner på.
Ja det är rätt lågt det.. :)
Men här har du en som snittat 4,65 med en V50 D2:a. http://www.spritmonitor.de/en/detail/541323.html

Använder du nån app eller program för statistik? Eller är siffran 0,49l/mil bara enligt förddatorn?
av JPJ
joel80 skrev:
JPJ skrev:Hej!
Har kört min V 50 (My 12) i 9000mil, 95% landsväg 90-110 km/h.

Har en snittförbrukning på 0.49, lägre än det är nog nästan omöjligt att komma ner på.
Ja det är rätt lågt det.. :)
Men här har du en som snittat 4,65 med en V50 D2:a. http://www.spritmonitor.de/en/detail/541323.html

Använder du nån app eller program för statistik? Eller är siffran 0,49l/mil bara enligt förddatorn?
Bara enligt färddatorn...
Användarvisningsbild
av mobe
JPJ skrev:Bara enligt färddatorn...
Då är det med mycket stor sannolikhet fel mot verklig förbrukning. Sen att datorn visar 0,49 nu så är inte det för alla 9000 milen hoppas jag du förstår.
Kan ju vara för alla 9000 mil om han inte nollställt den sen han hämtade ut bilen...?
Hej!

Jag bytte min Volvo C30 2.0D -07 mot en D2 R-Design -12.

Pendlar numera ca 10 mil om dagen fram och tillbaka till arbetet och ville
ha en lite snålare bil. Hade läst mycket om kass förbrukning på D2-motorn
men peppar peppar verkar mitt exemplar prestera någorlunda i alla fall.

Snittförbrukning på mellan 0,48-0,49 enligt färddatorn i regel (och det innebär
0,50-0,51 verklig förbrukning) och då är det blandad landsvägskörning mellan
hem och arbete, några 70-sträckor men i regel mestadels 90-väg samt ett avsnitt
med 110-sträcka sista biten.

Min gamla 2.0D låg på ca 0,55 verklig körning så det skiljer inte jättemycket men
väl den där halv decilitern per mil som jag hade räknat med.

Med vänlig hälsning. Pierre
En halv dl per 100 km..
Det blir man inte rik på... även om det är trevligt att siffran gått ner något. Däremot har du ju betydligt högre milkostnad nu än tidigare, så om bytet var enbart ekonomiskt har du nog gjort ett misstag... men det brukar inte bara handla om ekonomi när man byter bil.. :D
Hehe, nej nog vore man dum om man bytte enbart för de pengarna, även om det blir ett par tusen på ett år.
Däremot skatt, försäkring och servicekostnader som gör desto mer för kalkylen jämförelsevis, men som du säger det är ju allt annat runt omkring som är den verkliga anledningen, kan man sedan spara lite i drift så är det ju inte helt fel dock :)

Med vänlig hälsning, Pierre.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge