Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Punkteringar iaf, som borde bero på att däcket krängs för mycket. Och då enligt tillverkarens angedda däcktryck.
Punktering i 7st testningar tom.
http://www.teknikensvarld.se/jeepalgtest-del4/

Nu är uppenbart denna bil kass i älgtestet men det låter i mina öron inte osannolikt att samma sak skulle kunna hända i en Volvo med på tok för lite däcktryck.
Skarpa åsikter om säkerhetsaspekter kring däcktryck hoppas jag kommer från förare som kör 90 på 90-väg... ;-) Det är liksom en förutsättning om man ska prata säkerhet - att köra inom hastighetsbegränsningen. Det gör jag. Men ska villigt erkänna att min främsta motivation för att snarare köra under hastighetsbegränsningen - exempelvis ca 100 på 110-väg är våra grova/högljudda vägar. Jag är ljudkänslig.

När det gäller däcktryck så håller jag med om att man ska kunna väja utan att ett däck lossnar osv. Men jag tycker att det generellt sett snackas så mycket inom branschen och man vet inte vad som verkligen stämmer. Jag vill ha studier som visar på det som sägs. Exempelvis så vet jag inte hur jag ska värdera rekommendationer kring däcktryck från bil- och däcktillverkare eftersom jag inte vet om grunden till nivån som satts handlar om att de ska hamna på en bra bränsleförbrukningsnivå etc och därigenom sälja mer bilar respektive däck. Dvs att det är kommersialismen som talar. Jag har ju redan nämnt att jag inte har bränsleförbrukning som prio, utan komfort, och jag vill i så fall veta hur mycket jag kan gå ner i nivå eftersom jag kan ta en ökning i bränsleförbrukningen mot bättre komfort.

Jag kan alltså inte övertygas om att följa rekommenderat tryck eftersom jag inte vet om det främst satts för att det ska gynna bränsleförbrukning och kanske skapa en god marginal för de många förare som kör sin bil i enormt höga hastigheter. Om däcktrycket ska klara förare som kör i 160 km/h, varför ska jag som kör i 100 km/h få sota för det och köra med samma däcktryck som dem?
Men jag tycker att du trots allt fått svar för att kunna gå vidare.
1. Du ska välja däck med så hög profil som möjligt och med de minsta fälgarna utifrån att bromsoken ska få plats.
2. Sedan får du välja ett fabrikat och modell som testats som tysta.
3. Nu först så sänker du däckstrycket till minimum för din bilmodell, då den här punkten har så lite påverkan jämfört med punkt 1-2 ovan.

Haka in upp dig på däckstrycket som alenarådande utan fokusera på att du vill få en bil som går mjukt och tyst.
Om du bara fokuserar på däckstrycket och inte tar punkt 1-2 kommer du inte få så stor påverkan.

Så vad har du för hjulstorlek och bredd/profil idag och jag förutsätter att du redan valt bort alla sport/R-chassie som ger stötigare bil.
brigadeiro skrev:Skarpa åsikter om säkerhetsaspekter kring däcktryck hoppas jag kommer från förare som kör 90 på 90-väg... ;-) Det är liksom en förutsättning om man ska prata säkerhet - att köra inom hastighetsbegränsningen. Det gör jag. Men ska villigt erkänna att min främsta motivation för att snarare köra under hastighetsbegränsningen - exempelvis ca 100 på 110-väg är våra grova/högljudda vägar. Jag är ljudkänslig.
Det där blir samma diskussion som om vinterdäck, Vissa hävdar ju att det är mordförsök att köra med friktionsdäck på vintern istället för dubbdäck.

Jag hävdar ju motsatsen, att man får anpassa farten efter förhållanden, alltså att kan kan köra fortare om man har dubbar på ishalkan, och att man måste slå av på farten om man har friktionsdäck. (Jag kör själv på friktionsdäck sedan många år och slår av mer på farten i ishalkan för det biter inte alls lika bra.)

Dilemmat med superlågt lufttryck är att man måste upplysa andra som skulle kunna kunna köra ens bil att de måste köra mycket försiktigt så att däcken inte krängs av i kurvorna eller överhettas i hög fart.

Jag har själv varit med om när ett däck började brinna under färd pga för lågt däckstryck så det knådats för hårt, Det var dock på en lastbil
På lastbilar är det vanligt, speciellt på axlar där däcken är tvillingmonterade. Sjunker trycker så mycket att däckssidorna börjar nå varandra, så de gnider mot varandra, då dröjer det inte länge innan man hör ett tråkigt "booom".
Husvagnar är också känsliga för låga däckstryck. I och med att allt tyngre vagnar byggs enkelaxlade ökar påfrestningarna på däcken. Det gäller att ha stabila däck med högt tryck (3,5 bar eller så) för att undvika varmgång med följande explosion.
apersson850 skrev:På lastbilar är det vanligt, speciellt på axlar där däcken är tvillingmonterade. Sjunker trycker så mycket att däckssidorna börjar nå varandra, så de gnider mot varandra, då dröjer det inte länge innan man hör ett tråkigt "booom".
Husvagnar är också känsliga för låga däckstryck. I och med att allt tyngre vagnar byggs enkelaxlade ökar påfrestningarna på däcken. Det gäller att ha stabila däck med högt tryck (3,5 bar eller så) för att undvika varmgång med följande explosion.
När det är extremt varma dagar, så ökar däck rester ut med våra vägar. Så det har du helt rätt i. Även hastigheten påverkar en del på det, speciellt varma dagar.
AndS skrev:Men jag tycker att du trots allt fått svar för att kunna gå vidare.
1. Du ska välja däck med så hög profil som möjligt och med de minsta fälgarna utifrån att bromsoken ska få plats.
2. Sedan får du välja ett fabrikat och modell som testats som tysta.
3. Nu först så sänker du däckstrycket till minimum för din bilmodell, då den här punkten har så lite påverkan jämfört med punkt 1-2 ovan.

Haka in upp dig på däckstrycket som alenarådande utan fokusera på att du vill få en bil som går mjukt och tyst.
Om du bara fokuserar på däckstrycket och inte tar punkt 1-2 kommer du inte få så stor påverkan.

Så vad har du för hjulstorlek och bredd/profil idag och jag förutsätter att du redan valt bort alla sport/R-chassie som ger stötigare bil.
Punkt 1-2 har jag redan tänkt på. Även om däckstrycket har en mindre påverkan än dessa andra aspekter så är det trots allt ytterligare en komponent att tänka på - därav denna tråd.

Jag kör med GoodYear EfficientGrip Performance 205/55 R16. Enligt EU-ratings så bullrar dessa däck 68 decibel, vilket är bland de tystaste på marknaden; endast ett Dunlop-däck är tystare med 67 decibel. MEN jag har insett att man nog inte kan lita helt på dessa ratings, särskilt som ex de svenska underlagen säkert skiljer sig mycket från det underlag där GoodYear genomförde sina tester. Så samtidigt som det är intressant med ratings, gäller det att testa sig fram. Vad gäller tryck, så kör jag tillsvidare med 2.1 i tryck runtom. Jag tycker i alla fall att det är en märkbar förbättring jämfört med 2.5 som jag hade tidigare.

Ser fram emot att byta till friktionsdäck. Jag körde en V70 med Michelin X-Ice (tror jag de hette) friktionsdäck häromdagen och då var vägbullret på en betydligt behagligare nivå.

Det ska bli intressant att så småningom testköra den nya Continental-lösningen ContiSilent. Har ni hört talas om det? Se: http://elevatingsound.com/new-continent ... oad-noise/

Jag pratade med presschefen på Continental och tyvärr lär det ta lång tid innan det går att köpa ett ContiSilent-däck på eftermarknaden, dessutom i mindre storlek. Som brukligt är, ska det krämas så mycket som möjligt på Original Equipment-sidan (dvs att montera de på nya bilar, första märket är Audi). Pirelli lanserade också en liknande Silent-lösning i samma veva.

Visst vore det fantastiskt om ContiSilent kan reducera kupé-bullret med upp till 9 decibel!? Tänk på att 3 decibels ökning motsvarar en fördubbling av ljudets intensitet. Och 10 decibels ökning uppfattas av människan som en fördubbling av den hörbara ljudnivån. Så 9 decibels minskning skulle vi alltså uppfatta som en halvering av bullernivån inne i kupén...vi får väl se...hearing is believing.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Jag fick en parkering med laddbox idag. Slipper g&[…]

Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]