AndS skrev:Men jag tycker att du trots allt fått svar för att kunna gå vidare.
1. Du ska välja däck med så hög profil som möjligt och med de minsta fälgarna utifrån att bromsoken ska få plats.
2. Sedan får du välja ett fabrikat och modell som testats som tysta.
3. Nu först så sänker du däckstrycket till minimum för din bilmodell, då den här punkten har så lite påverkan jämfört med punkt 1-2 ovan.
Haka in upp dig på däckstrycket som alenarådande utan fokusera på att du vill få en bil som går mjukt och tyst.
Om du bara fokuserar på däckstrycket och inte tar punkt 1-2 kommer du inte få så stor påverkan.
Så vad har du för hjulstorlek och bredd/profil idag och jag förutsätter att du redan valt bort alla sport/R-chassie som ger stötigare bil.
Punkt 1-2 har jag redan tänkt på. Även om däckstrycket har en mindre påverkan än dessa andra aspekter så är det trots allt ytterligare en komponent att tänka på - därav denna tråd.
Jag kör med GoodYear EfficientGrip Performance 205/55 R16. Enligt EU-ratings så bullrar dessa däck 68 decibel, vilket är bland de tystaste på marknaden; endast ett Dunlop-däck är tystare med 67 decibel. MEN jag har insett att man nog inte kan lita helt på dessa ratings, särskilt som ex de svenska underlagen säkert skiljer sig mycket från det underlag där GoodYear genomförde sina tester. Så samtidigt som det är intressant med ratings, gäller det att testa sig fram. Vad gäller tryck, så kör jag tillsvidare med 2.1 i tryck runtom. Jag tycker i alla fall att det är en märkbar förbättring jämfört med 2.5 som jag hade tidigare.
Ser fram emot att byta till friktionsdäck. Jag körde en V70 med Michelin X-Ice (tror jag de hette) friktionsdäck häromdagen och då var vägbullret på en betydligt behagligare nivå.
Det ska bli intressant att så småningom testköra den nya Continental-lösningen ContiSilent. Har ni hört talas om det? Se:
http://elevatingsound.com/new-continent ... oad-noise/
Jag pratade med presschefen på Continental och tyvärr lär det ta lång tid innan det går att köpa ett ContiSilent-däck på eftermarknaden, dessutom i mindre storlek. Som brukligt är, ska det krämas så mycket som möjligt på Original Equipment-sidan (dvs att montera de på nya bilar, första märket är Audi). Pirelli lanserade också en liknande Silent-lösning i samma veva.
Visst vore det fantastiskt om ContiSilent kan reducera kupé-bullret med upp till 9 decibel!? Tänk på att 3 decibels ökning motsvarar en fördubbling av ljudets intensitet. Och 10 decibels ökning uppfattas av människan som en fördubbling av den hörbara ljudnivån. Så 9 decibels minskning skulle vi alltså uppfatta som en halvering av bullernivån inne i kupén...vi får väl se...hearing is believing.