Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Fick ett lustigt fenomen på min s60 2,4t -01 häromdagen. Bilen känns plötsligt ryckig och "osmidig" att köra, speciellt vid gasavslag känns det typ som att bilen klipper bränsletillförseln för abrupt. Växlar man slarvigt så känns motorbromsen väldigt hård och tydlig. Gasen är oxå något svårdoserad på de lägre växlarna vid acceleration.
Farthållaren slutade oxå att fungera i samma veva.

Var idag inne på Volvo och gjorde ett ETM-test som visade sig vara ok. Därmed verkar gasspjället ok, inga felkoder gällande spjället heller. Jag misstänker därför att lägesgivaren för gaspedalen är boven i dramat, fick felkod ECM-917, kommunikationsproblem med ETM som kan härledas till lägesgivaren. Har även kunnat läsa mig till på andra håll att symptomen verkar kunna bero på en trasig givare.

Har hittat en lätt begagnad givare från en -06 för rimliga pengar. Någon som vet om det kan ställa till med bekymmer att montera en givare från en nyare bil? Volvo menade att det skulle kunna skilja mellan årsmodellerna men att det nog borde gå. Någon som vet om kontakten är densamma så att man inte stöter på patrull redan där?

/Andreas
Kan det ev bli då du har ett Magneti Marelli gasspjäll och en -06:a har ett Bosch.
Kanske du kan jämföra artnr mellan det du har och -06:ans?
Detta ser ut som ett uppdrag för : SUPER-WISSEL!!! (W)

Var är du Wissel? denna man behöver din hjälp omgående.

Bjoerling, försök behålla lugnet, Wissel är snart här och kan hjälpa dig, ingen anledning till oro. :-)-)
Tyvärr vågar jag inte ge ett absolut rätt svar här då min "bilbärbara dator" befinner sig på landet
men en gissning är att Pedalen passar alla P2 bilar utan mankemang.
En rasad Lamdasond skulle kanske också kunna ge detta en förklaring !?
Men hittat en billig givare så kan det vara värt att prova.....
Tackar för svaren!
Chansade och köpte den nyare givaren. Hoppas att det går vägen och att det är det som strular. Enligt reservdelskillen jag pratade med fanns dessa givare med två olika nummer med byte under modellår -06. Den som jag köpte skulle alltså enligt honom passa -01 till -06. Enligt Volvo skall det inte behöva göras någon omprogramering för att "gifta" den nya givaren med systemet så jag hoppas på plug & play.
Givaren lär väl dyka upp i början på nästa vecka så återkommer med resultat.

Ang lägesgivaren till kopplingen så fanns det en felkod gällande den också. Den byttes för cirka 1,5 år sedan, lite frustrerande om den skulle vara kass igen. Är de väldigt känsliga?
Kan inte riktigt relatera mina nuvarande bekymmer till den (förutom farthållarproblemet då) så därför började jag med gaspedalen.
Vad jag förstått brukar det vara kopplingslägesgivaren som pajjat när farthållaren slutar fungera. Min hade hoppat bort från fästet. Och helt klart när jag provat att ha den bortkopplad så var bien mer bångstyrig. Den borde inte gå sönder på så kort tid.
Kom på att jag glömt återkomma med lösning här.
Lägesgivaren till gaspedalen byttes, tyvärr kvarstod problemet. Bytte sedan lägesgivaren till kopplingspedalen och problemet var löst, chrippa1 var på helt rätt spår.
Min teori är att någon förmodligen har försökt smörja upp länkaget till kopplingspedalen tidigare. Smörjan har sedan efterhand runnit ut i givaren och slagit ut den. Har den nya givaren inslagen i papper för att kunna se om det verkar läcka mer men ännu är det torrt.

Bilen besiktigades för övrigt idag. Blankt papper 8)

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]