Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går inte alla stolar med isofix att ha i framsätet? Om man kopplat bort airbagen alltså! Eller vadå, något jag missat??
Trodde jag med att det var så. Men det fick jag befara när jag idag monterade isofixfäste ifram och skulle sätta in min besafe stol så gick det inte.

Skall tilläggas att jag inte köpt en ny stol och skulle prova, utan har haft den till stora grabben i 2år. Men nu när inte lilla grabben är så nöjd att åka bil så skulle jag vilja ha honom i fram.
av ptja76
Jag gissar att problemet är vinklen man får på stolen. Det var det problemet jag fick med besafe stolen. Då det blev baksätet där vinklen mellan dyna och fäste är mindre.
Samma här, själva fästet sitter ju så långt ner i sätet också. Det gör ju inte saken lättare. Konstigt att de inte har någon lösning på detta, då det är möjligt attt ha isofix i fram. Men vad ska man ha det till?
av pergrein
ptja76 skrev:Jag gissar att problemet är vinklen man får på stolen. Det var det problemet jag fick med besafe stolen. Då det blev baksätet där vinklen mellan dyna och fäste är mindre.
Jag har en Besafe iZi kid X3 stol och den får då jag dit i båda bilarna S40/V60. Men jag tycker dom skymmer för mycket så vi har den bak.
Men måste ju vinkla upp stolen i bakkanten och ner i fram för att det ska bli bra (som skrivits tidigare).

Med vänlig hälsning
Per
Har haft vår BeSafe X3 iZi Kid isofix monterad i framsätet på en 2012 XC70 samt 2012 XC60. Det är en "bitch" att få grepp om Volvos tveksamt positionerade isofixfästen (vet mekanikerna hur de skall monteras/justeras?) så stolen slutligen snäpper fast; jag har svurit på att sälja bilen både en och två gånger under montering av stolen. Men, väl på plats med stolen högst upp, så plan som möjligt, har det fungerat väl.

Sedan är Volvos fästen monterade relativt djupt inne under ryggstödet, så benutrymmet för barnen är inte i topp jämfört med andra bilar jag provat. Volvo får 3 av 10 poäng av mig för sina ISOFIX kunskaper, både vad gäller design från fabrik och support hos ÅF som pladdrar om bilbälten a la 80-/90-talet. Orsaken till att det blir en 3-poängare och inte en 1:a är att det trots allt finns isofixfästen fram att montera. BMW F11 har såvitt jag kunnat utröna inte isofix fram som en möjlig lösning, tyvärr.

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI