Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Jag försökte spinna loss på grus/gräs med min XC70 -06 för lite sedan. Nu gasade jag inte fullt från stillastående eftersom jag är lite rädd om sakerna, men släppte gjorde det inte. Den bara sköt iväg. Bra skit det där Haldex 3 också :D
Ni är nog för blyga. Jag försökte så försiktigt som möjligt, för att undvika hjulspinn, men det slirade ändå. Då stod jag i uppförsbacke på en regnvåt och lerig åker, med en annan bil i lina bakom. Den andra bilen hade sjunkit ner till fälgkanterna, såpass att så många människor som överhuvudtaget fick plats längs koffertluckan på den inte klarade att knuffa upp den ur hålorna.

Men jag fick bort bilen därifrån, även om det surrade en del från fattigmansdiffbromsarna på vägen upp.
apersson850 skrev:
Ni är nog för blyga. Jag försökte så försiktigt som möjligt, för att undvika hjulspinn, men det slirade ändå. Då stod jag i uppförsbacke på en regnvåt och lerig åker, med en annan bil i lina bakom. Den andra bilen hade sjunkit ner till fälgkanterna, såpass att så många människor som överhuvudtaget fick plats längs koffertluckan på den inte klarade att knuffa upp den ur hålorna.

Men jag fick bort bilen därifrån, även om det surrade en del från fattigmansdiffbromsarna på vägen upp.
:-)-) :D
Däremot stod jag på en torr åker (tack och lov, marken var rena leran under gräset) häromveckan, när en annan orienterande campare hade stutsat över ett djupt, tvärgående hjulspår, som han inte såg. Hon glodde på tjejen som rände före för att visa var han skulle ta vägen. Hon var snygg, så det var nog förlåtligt... :shock:

När ekipaget stannade, efter att ha varit en rätt bra bit uppe i luften och vänt (undrar hur det såg ut inne i husvagnen sen?), då stod husvagnen på bottnen av hjulspåren. Killens framhjulsdrivna Skoda Octavia orkade inte knuffa upp vagnen baklänges, utan han fick motorstopp hela tiden. Framåt slirade det bara, eller så blev det motorstopp där också. När han kopplade loss vagnen och jag hängde den på min XC70 istället märktes det ingenting onormalt alls. Jag bara drog iväg med den, lugnt och försiktigt.

Så visst är det skillnad få om det krafsar på två eller fyra hjul. Nu har jag ju just generation 4 dessutom, alltså den som vi kommit överens om är bäst, men skillnaden mellan omöjligt och odramatiskt är ju ändå rätt väsentlig.

En annan kille försökte köra över den enda vattensjuka fläcken på hela fältet (jodå, samma tjej sprang före och visade vägen) med en 850 framför en husvagn. Blir rätt lerigt på sidorna på bilen, men det var det enda som hände för honom. Märktes inget särskilt med XC70 när jag drog bort den vagnen heller.
Lånade en XC60 MY14 aut för några veckor sedan och måste säga att de lyckats maskera eller förbättra mycket av de dåliga symptomen med Gen5. Den fungerade betydligt bättre än den MY13 XC70 jag provade för något år sedan.

Inget hjulspinn på grus i kraftigt motlut vid fullgas i D eller S läge. Inte heller något hjulspinn vid korsningar, varken från stillastående eller från låg fart. Den klarade den hala gräsbacken med två hjul i luften som XC70n inte kom upp för, i princip likvärdigt med min Gen4 (den har förövrigt Q5 MY11 större problem med). Inga vibrationer, smällar eller knäppar vid landsvägskörning. Bilen hade inget drag så jag kunde tyvärr inte testa att hänga på något.

Förklaringen är troligen en kombination av att man lagt in en fördröjning i mjukvaran, automaten gör att man kan dosera ut kraften lugnare än med en manuell och den lilla fördröjningen räcker för att den nya snabbare pumpen i Gen5 ska hinna låsa. Upplever inte alls bilen som "rivig" vid fullgas-starter, den snarare suger iväg lite försiktigt.

Allt som allt tycker jag det här är godkänt, det är inte världsklass och det kommer finnas situationer där Gen5 funkar sämre än Gen4 och speciellt torsen och x-drive, men det är bättre än hur det var i MY13. Förmodligen är problemen sämre maskerade med manuell låda, därför blir nästa bil en automat.
Håller med dig Björn, Jag har ju numera fått både hårdvaran och mjukvaran uppgraderad i Haldexen från MY13 till MY14 i min och det är avgrundsmycket bättre än när jag först hämtade ut min MY13 för snart ett och ett halvt år sedan, då var det ju katastrofdåligt.

Och som du säger, man har lyckats maskera mycket av den långsamma hårdvaran med hjälp av mjukvaran genom att tex låsa kopplingen i förväg vid start bara för säkerhets skull istället för "just-in-time" som Instant Tracktion fixade. Nu behövdes det ju i.o.f.s en ny pump också tydligen för att klara av den ytterligare belastningen som det genererar.

Det jag undrar över är hur det kommer att bli till vintern, en isfläck som man plötsligt kör över i 110 km/h går ju inte att kompensera för i förväg som man kan göra vid start eftersom systemet märker att föraren använder gas/broms/koppling tex vid start.
VolvoB20 skrev:Håller med dig Björn, Jag har ju numera fått både hårdvaran och mjukvaran uppgraderad i Haldexen från MY13 till MY14 i min och det är avgrundsmycket bättre än när jag först hämtade ut min MY13 för snart ett och ett halvt år sedan, då var det ju katastrofdåligt.

Och som du säger, man har lyckats maskera mycket av den långsamma hårdvaran med hjälp av mjukvaran genom att tex låsa kopplingen i förväg vid start bara för säkerhets skull istället för "just-in-time" som Instant Tracktion fixade. Nu behövdes det ju i.o.f.s en ny pump också tydligen för att klara av den ytterligare belastningen som det genererar.

Det jag undrar över är hur det kommer att bli till vintern, en isfläck som man plötsligt kör över i 110 km/h går ju inte att kompensera för i förväg som man kan göra vid start eftersom systemet märker att föraren använder gas/broms/koppling tex vid start.
Er du fortsatt fornøyd med "nye" gen 5?
Ska lämna in bilen på optimering snart, och det ska bli intressant att se hur stor skillnad det gör med ytterligare 50 kusarn under huven. Tror knappast det är till bilens fördel...
Xc70my13 skrev:Da blir min xc 70 2013 awd gen 5 oppgradert med ny pumpe og software . Blir spennende !!
Har du hatt feil på haldexen siden du får oppdatert dette?
Hat også en MY13 XC70, men ikke opplevd noe feil ennå, men er bare trillet 3500 km
Doffen skrev:
Xc70my13 skrev:Da blir min xc 70 2013 awd gen 5 oppgradert med ny pumpe og software . Blir spennende !!
Har du hatt feil på haldexen siden du får oppdatert dette?
Hat også en MY13 XC70, men ikke opplevd noe feil ennå, men er bare trillet 3500 km
Ikke annet en at den spinner foran noen ganger før bakhjula slår inn. Gå til forhandler å klag hvis du har merket dette. Da får du oppgradert med ny software og pumpe. Hvis du ikke klager skjer det ingenting.
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 130

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]