Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:
VolvoB20 skrev:
mattish skrev:På offroadaren kör jag ibland med 0,5 bars tryck på väg hem från träffarna. Det går tungt och framförallt sakta för det är inte särskilt trevligt. Brukar tanka luft på första stället man hittar.
Har en sådan här för 300 kr, funkar kanon....

Bild

Nja, en sån orkar inte med. Blir överhettad ganska omgående så man måste pausa för att låta den kyla av sig.
Men det finns andra som man kan köpa, fast dom kostar :(
Inte alls, jag har "samma" från Jula och den har funkat kanon i många år, tyvärr har Juls inte kvar den. Den klarar t.o.m att pumpa alla fyra däcken i följd på mina släp och då är det förstärkta c-däck som pumpas till 4.5 bar. Det är ju ett tufft jobb.

Jag har provat några enklare 149 kr varianter men de dog ganska omgående. Har provat batterivarianten med, den höll inte länge innan den skar ihop.

Edit: Nu hittade jag den. Den fanns under "luftpåfyllare"

https://www.jula.se/luftpafyllare-10bar-12v-604000
Bild

349 kr och jag har aldrig lyckats överhetta det trots mina 4.5 bars däck. Pumpar snabbt gör den med i förhållande till vad den kostar.
Brainy skrev:Jag gissar att det är lite mer luft som krävs i ett offroad-däck för att komma upp i 0.5-1bar än vad som krävs i ett standard 17" till en volvo.
Precis så är det. Och då har jag små offroadhjul :P
VolvoB20 skrev:
Inte alls, jag har "samma" från Jula och den har funkat kanon i många år, tyvärr har Juls inte kvar den. Den klarar t.o.m att pumpa alla fyra däcken i följd på mina släp och då är det förstärkta c-däck som pumpas till 4.5 bar. Det är ju ett tufft jobb.

Jag har provat några enklare 149 kr varianter men de dog ganska omgående. Har provat batterivarianten med, den höll inte länge innan den skar ihop.

Edit: Nu hittade jag den. Den fanns under "luftpåfyllare"

https://www.jula.se/luftpafyllare-10bar-12v-604000
Bild

349 kr och jag har aldrig lyckats överhetta det trots mina 4.5 bars däck. Pumpar snabbt gör den med i förhållande till vad den kostar.
Att pumpa ett däck till 4,5 bar är inte alltid som jobbigt, det beror ju helt på hur stort däcket är och hur mkt luft som går i det. Ett offroaddäck sväljer så ofantligt mkt luft. Min kompressor (50L, 3hk) jobbar två gånger per hjul när man fyller ett hjul och den levererar 300 l/min. Den du länkat till levererar 40 l/min... :roll:

Men jag håller med dig om att dom små kompressorerna är bra (inte de billigaste), men de funkar inte till stora däck. Det bästa hade varit att ha en tank och kompressor i bilen, men det är sukibukin inte kvalificerad för att ha :P

Lite offtopic men ändå :P
Hmmm, visst tar det en stund men jag har även toppat upp mina lite större däck och även det funkar om man inte har brått... de borde vara större än dina offroad däck De är 655 / 65 R 38 (Men som sagt, jag pumpade inte från tomt utan toppade bara upp dem lite.

Det är ju ändå bra mycket trevligare än att behöva krypköra till en mack. Man kan ju ta en fika medans det fyller :D :D :D
Strebern skrev:Man ska köra med det rekomenderade däcktrycket som ges av antingen bilfabrikant eller däckfirma som monterar däcken.

Allt annat är vanskligt på grund av
-För högt tryck = ojämt/högre slitage av däck
-För lågt tryckk = ojämt/högre slitage av däck
-Felaktiga vägegenskaper (du vill väl kunna väja för älgen, slippa vattenplana, få rätt grepp med dubben etc)

Att gå lite över eller under rekommenderat tryck anser jag kan vara motiverat av olika orsaker, dock pratar vi då mindre ändringar.

Att köra ett däck avsett för 2,5 på ex vis 1,8 skulle jag kalla mordförsök på medtrafikanter.
Hm. Lugn o fin här. Tar åt mig lite då jag faktiskt nämnde 1,8 som tryckexempel, utan att vilja beskyllas för anstiftan till mord. Tror kanske inte att just däcktrycket är en av de stora riskfaktorerna (utom i extrema fall...). Att man SKA göra som vissa instanser säger är ju en åsikt, absolut. Det vore ju bra om man såg på vägtrafikförordningen på samma sätt också, så att alla gav tecken och höll avstånd och hastighet etc; det gör nog mer för trafiksäkerheten än om man slutar diskutera möjliga justeringar av däcktrycket.
Det extrema fallet inträffar ju så snart du exempelvis ska väja för någon som ränner ut på vägen för att hämta en fotboll eller nåt. Behöver inte köras alls fortare än högst lagliga gränser för att det ska bli extremt. Titta på det s.k. älgtestet som Teknikens Värld kör. Hastigheten brukar ligga runt 70 km/h, vilket alla som kör bil har överskridit minst en gång. De utgår alltid från av tillverkaren angiven maxlast och däcktryck, men ibland är inte ens de värdena tilltagna så det räcker, utan däcket krängs av fälgen i svängen.

Försök styra sen.
apersson850 skrev:Det extrema fallet inträffar ju så snart du exempelvis ska väja för någon som ränner ut på vägen för att hämta en fotboll eller nåt. Behöver inte köras alls fortare än högst lagliga gränser för att det ska bli extremt. Titta på det s.k. älgtestet som Teknikens Värld kör. Hastigheten brukar ligga runt 70 km/h, vilket alla som kör bil har överskridit minst en gång. De utgår alltid från av tillverkaren angiven maxlast och däcktryck, men ibland är inte ens de värdena tilltagna så det räcker, utan däcket krängs av fälgen i svängen.

Försök styra sen.
Jorå, det är ju klart. Absolut. Det jag kanske tycker är lite magstarkt är att liksom "förbjuda" (obs citationstecknen!) lite diskussion och åsikter och en debatt om däcktrycket. Det är självklart att man inte kan ta allt som skrivs här som om det vore Den enda Sanningen och sluta tänka själv. För lågt däcktryck är inte bra för manöverförmågan. I en skarp situation är det nog ändå så, att det är flera olika faktorer med i ekvationen ändå och det går inte att påstå, tycker jag, att ett diskussionsinlägg om att lägga sig på ett visst -något lågt- tryck skulle vara att inbjuda till trafikolycka. Då kan ju alla som ger tips om fulkonvertering av xenonljus börja fundera på alla gamlingar som kommer att bli bländade i mörkret och som sedan kör i blindo tills ögonen hämtat sig, bara för att ta ett exempel. Sunt förnuft får aldrig kopplas bort! Men, för att säkerställa att ingen kör ihjäl sig pga att de håller 1,8 bar i sina däck, så ber jag om att få dra tillbaka mitt debattinlägg med det innehållet.
Den enda bil jag sett hos Teknikens Värld (har läst sedan 1986) som däcket krängt av på är Skoda Superb med 18" tillbehörshjul. Det kan alltså inte vara ett jättestort problem.
Nä, vanligt är det inte. Det har funnits någon eller några där fälgkanten tagit i vägen också, utan att däcket lossnade. Men om man då tänker sig att sänka trycket en bit under vad tillverkaren rekommenderar kan man nog rätt träffsäkert spå att risken ökar.
Det jag mest ville komma till var att vem som helst, även i helt rimliga/lagliga hastigheter, kan hamna i en situation där något som kan beskrivas som extrem körning krävs för att exempelvis undvika att köra över någon. Detta även helt utan egen förskyllan, men det är ju rätt roligt om man kan rädda livet på någon, trots att vederbörande bar sig åt som en idiot just då.
andreas_lofgren skrev:Den enda bil jag sett hos Teknikens Värld (har läst sedan 1986) som däcket krängt av på är Skoda Superb med 18" tillbehörshjul. Det kan alltså inte vara ett jättestort problem.
Jeep cherokeekrängdes väl däcket av på i något av testerna? (Gjordes flera pga att jeep påstod att testet utförts fel)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.