Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja, har sprayat flera gånger överallt och ingenting händer. Tror inte den läcker avgaser.
Skulle kunna försöka filma en liknande film som din och visa hur den går. Dock är min växelspak inte så bra justerad så blir lite segt med 2:an framförallt :oops: . Men sådär går den ju inte i allafall. Dock väger den ju lite mer (har ju kombi haha).
Kirrar film i morgon förhoppningsvis.
Lambdan vet jag inte hur den mår men har inga felkoder och motorlampan lyser inte. Byter inga dyra grejer i onödan.
Mvh
päpplet skrev:Har inte läst hela tråden men har du kollat insugspackning osv så den inte drar tjuvluft? Även avgasläckor eller en lambdasond som sjunger på sista versen kan göra motorn slöare.

Och så här ska väl en GLT gå, min gick då så efter 37500mil :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=BuZ8UG87PTk
segare än min gamla pärla som stått stilla i 7 år;)
Tungviktarn skrev:
päpplet skrev:Har inte läst hela tråden men har du kollat insugspackning osv så den inte drar tjuvluft? Även avgasläckor eller en lambdasond som sjunger på sista versen kan göra motorn slöare.

Här kommer en ännu segare:

Ca 11> sekunder 0-100.
Dåligt kört och dåligt filmat. Simultanförmågan är på topp med en tjattrande 8-åring i baksätet.
Vix skrev:
Tungviktarn skrev:

Här kommer en ännu segare:

Ca 11> sekunder 0-100.
Dåligt kört och dåligt filmat. Simultanförmågan är på topp med en tjattrande 8-åring i baksätet.

du måste ju varva lite;)
såg att du hade en -90a dom är sega som fan lilla insuget mm
Hörs inte på filmen men varvar så motorn håller på att flyga iväg :oops: . Tror min varvräknare visar fel.
Du menar att insuget skiljer sig från 80-talarna? Även 155 hästarns 80-talare? Har 155 på min. Eller hade.
Men du tycker jag ska nöja mig som det är eller? Ser det ut att vara som det ska?
Det är nog inget fel på din varvräknare, det är du som fegar med gasen ;) Livet börjar vid 4000 kallas det på dessa maskiner :)

edit: Tycker förövrigt att den verkar hyfsat rapp på de varvtalen du kör den på men fortsätter du dra den kommer det märkas en tydlig knuff vid 4000 när effekten kommer
päpplet skrev:Det är nog inget fel på din varvräknare, det är du som fegar med gasen ;) Livet börjar vid 4000 kallas det på dessa maskiner :)

edit: Tycker förövrigt att den verkar hyfsat rapp på de varvtalen du kör den på men fortsätter du dra den kommer det märkas en tydlig knuff vid 4000 när effekten kommer
Tror du har rätt. Verkar dessutom gå bättre nu när jag hårdkört den ett par dagar. Kanske behövde sotas ur lite då den stått ett par år fram till alldeles nyligen. Lättare att komma upp i varv nu. Svårast är ju att få en bra start från 0 mellan ettan och tvåan. Ska bli intressant att se vad fanskapet dricker när jag fått ordning på trippmätaren.

Har återfått lite problem med tomgången. Nu är det tvärtom mot innan. Högt varv (1300) när den är kall och ca 950-1000 varm. Mycket bättre än innan och inte så farligt att jag inte kan leva med det men det är ändå lite störigt.
Vix skrev:Hörs inte på filmen men varvar så motorn håller på att flyga iväg :oops: . Tror min varvräknare visar fel.
Du menar att insuget skiljer sig från 80-talarna? Även 155 hästarns 80-talare? Har 155 på min. Eller hade.
Men du tycker jag ska nöja mig som det är eller? Ser det ut att vara som det ska?
-88 -88b samt -89 manuell har grövre insug större lmm (3") samt andra boxar 159hk fast känns som diffen är 35 i jämnförelse..
Nä, nu har jag tröttnat och vill ha ordning på härket. Beskrivning av beteende en vanlig tur:
Startar bilen på morgonen och då har den ca 1300 rpm. Ändrar fläktfunktion. Då pyser det ett par sekunder innan det blåser rätt. Varvet är nere på 950-1050 rpm på tomgång efter ett par minuters körning och bilen går bra fast kanske lite ryckigt och framförallt när man motorbromsar. Motorn går även liite ojämnt och spottar.
Finns även något biljud (i dubbel bemerkelse) då någonting typ surrar. Det följer inte varvet utan surrar monotont och det kommer framifrån och är omöjligt att höra utifrån eller med huvudet i motorrummet.
Vet inte riktigt vad jag ska fokusera på då det verkar ha varit flera fel. Tempgivaren till bränslet har jag ju bytt, spjället är justerat och tvättat och tomgångsmotorn rengjord och kontrollerad med täta slangar och tomgången/gången är mycket bättre då den inte chokar hela tiden, men fortfarande inte bra. Det enda som gjorde skillnad var givaren. Har inte bytt tänddelar förutom fördelarlock. Kanske bör vara nästa steg då dessa har sett bättre dagar. framförallt tändkablar. Och den eviga frågan som inte verkar ha något vettigt svar ens från volvo, - Vad ska det vara för stift? Hittar inget 100% svar.

Med vänlig hälsning Vix

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]