Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Börjar närma sig bilbyte igen. Kör nu Passat EcoFuel och letar efter alternativ. Om jag ska fortsätta med tjänstebil är det miljöbil som gäller. Den Volvo som ligger närmast till hands är V60 D2 med automat(eller vad Volvo nu kallar det). Är det någon här som kör en sådan? aAn väl inte säga att jag är stormförtjust i att åka omkring i en så lite motor men måste bilda mig en uppfattning.

Så ni som äger en, provkör någon eller bara har lite synpunkter. Skriv lite här.
av xerys2013
Har kört både den och V70 D2, dock man. Visst är den slö, men samtidigt går den ju att köra riktigt snålt vilket väger upp en del för förlorad acceleration.
Hade en V70 D2 upp till fjällen. Fullpackad samt 4 vuxna, snittade 0,51 l/mil och jag tycker att den motorn funkar utmärkt på landsväg. Det är mest i stadstrafik jag tycker den gör en påmind om den slöa motorn vid alla rödljus.

BÄsta tipset är ju att låna hem en sådan över natten. Upplands-Motor erbjuder det i alla fall. Hämta den på eftermiddagen o lämna den dagen efter på morgonen så får du ut o testa den på kvällen.
av Primus
xerys2013 skrev:Har kört både den och V70 D2, dock man. Visst är den slö, men samtidigt går den ju att köra riktigt snålt vilket väger upp en del för förlorad acceleration.
Hade en V70 D2 upp till fjällen. Fullpackad samt 4 vuxna, snittade 0,51 l/mil och jag tycker att den motorn funkar utmärkt på landsväg. Det är mest i stadstrafik jag tycker den gör en påmind om den slöa motorn vid alla rödljus.

BÄsta tipset är ju att låna hem en sådan över natten. Upplands-Motor erbjuder det i alla fall. Hämta den på eftermiddagen o lämna den dagen efter på morgonen så får du ut o testa den på kvällen.
Kanske inte en dum idé. Ska kolla på lånemöjligheten. Får jag fråga om det var med automat du körde?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Varför inte välja T4F? Den har 180HK och är klassad som miljöbil. :)
av Primus
simonhalmstad skrev:Varför inte välja T4F? Den har 180HK och är klassad som miljöbil. :)
På många sätt mitt val. Men jag är ganska beroende(?) av bränslevärmare... Funderar just nu på om det är så viktigt att D2 går före T4F...

Sedan har jag under förmiddagen sett att det kommer nya motorer och en nya automatlåda i höst. Det kan nog tajmas perfekt med när en beställning ska läggas.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag provade en D2 manuell för ett tag sen och blev positivt överraskad. Folk har ju pratat på hur slö den är och så men den 2014 jag körde var faktiskt helt ok.
Sen att det blev en d4 awd till slut är en annan historia :-D
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har hört att det pratas om att Volvo ska erbjuda bättre lösningar (billigare) för bränslevärmare även i bensinbilarna. limited edition har ju redan börjat med det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja körde igår en V70II Drive manuell tror det var en -12 då den hade skärm i mittkonsolen. Tyckte den gick bra till en början men nja... Motorn räcker väl till för att hålla bilen rullande men inget ja vill ha. Gillar inte knattret från den lilla dieselmotorn.
Snålt gick den i alla fall. Under 0,5l/mil enligt färddatorn på 100 väg.
I stan tyckte ja faktiskt motorn räckte till. Inga motorstopp som en del brukar få.

Volvo lånar även ut över en helg. Vi lånade en C30 en helg innan sambon beställde ny.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Vore ju synd att välja D2 och sen va missnöjd under leasingtiden att man skulle tagit lite större motor, själv har jag ångrat att vi inte tog D5 i xc60, sen så tror jag klimatpaketet eluppvärmda spolarmunstycken(tidur för tillsatsvärmare) kostar 3000kr mer än vad paketet kostar till diesel så det är ingen jättestor skillnad. :)
av Primus
simonhalmstad skrev:Vore ju synd att välja D2 och sen va missnöjd under leasingtiden att man skulle tagit lite större motor, själv har jag ångrat att vi inte tog D5 i xc60, sen så tror jag klimatpaketet eluppvärmda spolarmunstycken(tidur för tillsatsvärmare) kostar 3000kr mer än vad paketet kostar till diesel så det är ingen jättestor skillnad. :)
I grunden håller jag helt med dig. Men ska jag tolka dig som att du menar att bränslevärmare finns till T4F? Jag tror inte att det finns. Det brukar inte finnas till spritmotorer... Men jag kan ha fel.

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]