Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Alla undersökningar jag sett resultatet av har visat på att de som inte har någon koll i regel kör på för lågt tryck, inte för högt.
Vilken överrasking, eftersom det normalt pyser ut lite automatiskt efterhand och sällan pyser in ngt hos de som inte har ngn koll.
Tänk att det behövdes en undersökning t.o.m. för det :roll:
dissonans skrev:Var ju nyss en artikel där man pekade på att folk i allmänhet kör omkring med alldeles för höga däcktryck i sin jakt (och tro) på att spara droppar. Någon som minns i vilken tidning det var? Hur jag än googlar kan jag inte hitta den igen...

Annars är det som ovan: Följ däcktillverkarens anvisningar. De som har tillverkat däcket vet vilket tryck det ska vara i dem. Vi andra vet inte bättre än de gör.
Det var teknikens värld som gjorde testet och vad jag minns så var det typ att man sparade 1-2% (om det ens var så mycket?) på att höja trycket från rekommenderade 2,4 till 3.0
Jag tycker att man gör det för lättvindigt att säga att man ska följa tillverkarens rekommendationer, eftersom de ju är väldigt otydliga. Jag bryr mig inte om bränsleförbrukning (kör inte så mycket att det behöver vara prio ett) utan om körkomfort och jag tror inte att Volvo har satt ut en rekommendation för de som hellre tar komfort än ett jäkla oväsen vid minsta ojämnhet. Varför det är så kan man verkligen undra. Det borde finnas en vettig förklaring från Volvos håll där de resonerar kring fördelar/nackdelar med olika däckstryck. Då hade det uppstått färre missförstånd vilket leder till att många förare - ofta ovetandes - kör med antingen för lågt eller för högt tryck.

Och verkstäderna gör det verkligen lätt för sig att standardmässigt lägga trycket på 2,5 (i alla fall de två jag varit i kontakt med - en Volvo-verkstad, en Vianor-verkstad) utan att kommunicera med kunden om vilken körupplevelse hen vill ha.

Säkerhet är såklart viktigt och jag vill inte ha så lågt tryck att det blir farligt. Flera har hänvisat att det kan vara väldigt farligt med lägre däckstryck - finns det källor på det, baserat på hastigheter inom hastighetsbegränsningen?

Hittills har jag fått en siffra - att kunna gå ner till 1,8. Vad anser ni övriga? Vilket tryck kör ni på?

Min däcksdimension är 205/55 R16.
Tillverkarens rekommendationer är en kombo av bekvämlighet och säkerhet. Man ska alltså någorlunda säkert kunna åka någorlunda bekvämt. :D
Serviceteknikern på Volvo-verkstaden jag var på idag sade för övrigt att jag kunde gå ner till 1,8 om jag ville - det kändes dock inte som att han hade stenkoll. Jag vill därför ha mer input kring det innan jag väljer den nivån. Valde då att initialt gå från 2,5 till 2,1. Blev verkligen förvånad över att jag kunde märka någon skillnad. Tänkte att det där med tryck bara skulle vara ytterst marginellt vad gäller vägbuller men det var en tydlig förbättring vid ojämnheter varför jag känner mig dum som kört runt med 2,5 ett tag. Men detta var helt enkelt nytt för mig och jag är glad över att jag kom på det förr än senare... :-)
Micce1980 skrev:Tillverkarens rekommendationer är en kombo av bekvämlighet och säkerhet. Man ska alltså någorlunda säkert kunna åka någorlunda bekvämt. :D
Sant att det säkert är en avvägd kompromiss mellan olika saker. :-) Men jag anser samtidigt att en kundfokuserad tillverkare skulle ta sig mödan att förklara spannet och ge kunden möjligheten att välja vad man prioriterar. Jag känner mig inte alls övertygad om att exempelvis 2,1 skulle vara farligare att köra på än exempelvis 2,5 om man kör i vettiga hastigheter - men samtidigt är komforten ju bättre med 2,1. Om jag inte hade tagit diskussionen med serviceteknikern så hade jag fortsatt att åka runt med ett tryck som innebär sämre komfort.
Det här var en intressant undersökning:
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/ ... sultat.pdf

Dom testar inte "för högt tryck" men har gjort ordentliga tester på för lågt (dock "bara 15% för lågt) och kommit fram till att det ökar förbrukningen med knappt 3%. Min tidigare siffra på 10-20% gäller då mer än 15% för lite, troligen mer än 0,5bar som jag skrev och hade för mig att ha läst...

I undersökningen kan man också läsa det här gällande luftpumpar:
När det gäller hur väl 31 bensinstationers luftpumpar anger ringtryck visar resultaten att
en typ av pumpar, hinkpumpar, är rättvisande. Kompressorslangar, där mätklockan
finns på munstycket, uppvisar resultat med väsentligt större spriding och kan visa både
för högt och för lågt ringtryck. Generellt sett visar den förra typen sällan ett ringtryck
som är högt i förhållande till det verkliga ringtrycket; mindre än 3 procent av pumparna
visade ett fel som var större än 5 procent. Detta innebär att bilister har alla möjligheter
att välja rätt ringtryck och kan därmed göra vinster i bränsleförbrukning, om denna typ
av pump används.

Om man är intresserad av att spara soppa så är däcktryck en viktig komponent men kan inte göra hela jobbet. Men tillsammans med ett par andra åtgärder så har även de 3% effekt. Plus de extra 1-2 procenten man kan få om man höjer ännu mer än rekommenderat.. men då på bekostnad av viss komfort, vilket TS här inne inte vill tumma på. :)

Trycker man i alldeles för mycket luft blir däcket så hårt att följsamheten försvinner och man får sämre väghållning/grepp.
http://www.teknikensvarld.se/2008/10/18 ... arda-dack/
Där skriver dom bl.a:
Däcken blir inte snett eller fel slitna för att du kör med högt lufttryck. Det går inte att trycka i så mycket luft att stommen deformeras i så hög grad att däcken bara slits på mitten. Nackdelarna är snarast av komfortkaraktär. Med högt lufttryck slutar däcken till viss del att fungera som stötdämpare. Med högt lufttryck får du också mindre följsamhet i däcket vilket påverkar väggreppet negativt. Det kan framför allt uppstå en sladdrisk om du har bra däck fram och dåliga, hårdpumpade däck bak.
Tack för intressanta länkar, Joel! Även om bränsleförbrukning inte är prio ett för mig så är det fortfarande en intressant aspekt att förstå mer kring och hur det samspelar med komfort.

Som komfort-extremist, vill jag dela med mig av den här länken: :-)
http://www.transportenvironment.org/sou ... icle-noise

Jag hoppas verkligen att EU kommer att sätta större press på biltillverkare, däcktillverkare och vägmyndigheter så att oljudet kan dras ner rejält både utanför och inne i kupén... Det finns numera så omfattande studier kring oljud och ohälsa att det inte råder något som helst tvivel om att oljud har ihjäl människor i mängder årligen. Och som ni säkert märkt så har Vägverket äntligen fått tummen ur och börjat lyssna på forskning som visar på att oljudet pga den grova asfalten skapar många farliga förare som brister i uppmärksamhet och i värsta fall somnar pga det montona lågfrekventa vägbullret.

Om någon är intresserad av ljud så gå gärna in på min sajt Elevating Sound som är under uppbyggnad.
http://elevatingsound.com

Jag håller bland annat på med att bygga upp en sektion som handlar om Quiet Cars (eller snarare kanske bristen på det):
http://elevatingsound.com/category/quiet-cars/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]