Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mccartney skrev:Inte tänkt polestar optimera den?
Tycker inte att de 15 extra kusarna jag får är värt pengarna. skillnaden på att optimera D4 är större än att göra det på D5 tycker jag.
Vi får se, man skall inte säga aldrig ;)
Jorglund skrev: Momentum: Växellådan växlar MYCKET mjukare än D3-11 med och utan tungt släp. Det kan inte enbart bero på motorn ?
Det är väl inte samma växellåda riktigt heller. I manuellt läge (heter "S") på D5 så växlar den själv som att den har ett sportläge. Detta gjorde den inte på D3 lådan.
Jag uppdaterade mjukvaran 2ggr på D3 för att få lådan att växla på "rätt" ställe samt mjukt, men det blev aldrig riktigt bra på den.
..JL
Det är galen stor skillnad på lådan med "rätt" motor och den har som du påpekar sportläge, men det är bara frågan om mjukvara
Det kom på D5:or MY2011 och fanns tidigare på T6:or
Du har inte manuellt läge innan du gör en manuell växling - upp eller ner - då dyker siffrorna upp som du är van vid och det är manuellt läge, S läget är automat fast med ett annat växlingsprogram
Användarvisningsbild
av Jorglund
Ok, trodde inte att motorn skulle göra så stor skillnad på hur den växlade, den är mycket bättre så det känns väldigt rätt med det motorvalet i alla fall :)
Känns som att en traditionell automat sköter arbetet bättre ju mer effekt den har att tillgå. Automaten i min bil växlar betydligt bättre efter att effekten i motorn har ökats. Den sköter sig även bättre ju mer last jag får på kroken.
Det stämmer nog, jag har fått bättre växlingspunkter efter polestaruppgraderingen (285-315hk, 400-480nm).

/Martin
apersson850 skrev:Du som har en XC70 2014, hur ser dina ytterspeglar ut? Har du vidvinkelspegel bara till vänster, eller har du sån spegel på båda sidorna?
Det är vidvinkel på båda sidorna :)
Är vidvinkel på båda sidorna nytt för 2014 eller fanns det från början och försvann sedan för att ha återkommit nu? Jag saknar det på min nuvarande S60 '04, är så van vid att ha det på båda sidor efter att ha kört Saab i många år. Märklig miss av Volvo att inte ha det på gamla S60.
De flesta Volvomodellerna har inte vidvinkelspegel mer än på förarsidan. På tidigare Volvobilar som jag haft har jag bytt glas på passagerarsidan vid några tillfällen. Vidvinkel finns till båda sidor, för högerstyrda har ju det vid andra sidan.
Den XC70 jag har nu är den enda Volvo jag haft som har vidvinkel på båda sidor från början. Förmodligen för att Volvo insett att XC70 ofta drar släp, och då är det lättare att se var det tar vägen, när man högerbackar. Men i broschyren för XC70 2014, som jag hittade hos Volvo, står det uttryckligen Vidvinkelspegel, vänster sida. Så jag undrade om de snålat in på nåt igen. Men då är det bara en felskrivning.

Underlig prioritering, tycker jag. Om de på Volvo personvagnar umgicks lite mer med sina kollegor på Volvo lastvagnar skulle de kanske lära sig vid vilken sida man behöver bäst speglar.
V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]