- tis 06 aug 2013, 20:05
#776601
Hej.
Har precis köpt min första bil och kan därför inte speciellt mycket inom den fronten. Det är en väldigt fin V40 2.0T -01 som gått ca 210k. Efter att ha kört den i en vecka nu så har jag några frågor:
1. Lät den stå i tändningsläget med strålkastare, fläktar osv påslaget inkl laddning av mobilen i ca 15min. Sen när jag väl skulle starta den så var den död. All elektronik fungerade dock. Fick hjälp att ladda batteriet i någon minut och då startade den utan problem. Är det normalt att batteriet laddas ut på en kvart till den punkten att bilen inte orkar starta?
2. Det verkar vara något med kopplingen för bilen gnisslar mellan ca 1000-1500 varv på tvåan, trean, fyran. Gnisslet försvinner som sagt när man gasar på lite och det händer aldrig på ettan. Om jag växlar upp lite mer aggressivt dvs håller mig över 1600 varv så låter det inte. Idag tyckte jag även den kändes lite tung när jag gasade, dvs det hände inte så mycket. Är den körd tro?
3. ACn ger ifrån sig ett missljud, lite som att den andas in luft eller pyser ut luft, något sådant. Läste dock någon annanstans att det var normalt (även om jag inte kan minnas att jag hört det på V60 -12 t ex. Stänger jag av ACn försvinner ljudet. Borde jag oroa mig?
4. Låter som att jag hör ett skvalpande ljud från bakvagnen. Kan det vara bensinen i tanken som skvalpar runt? Hörs en smula högt tycker jag.
5. Ratten och vissa knappar på instrumentpanelen var väldigt kladdiga (håller med, låter skumt). Testade flera interiörssprayer men inget hjälpte och det slutade med att jag köpte ett rattöverdrag. Men hur får jag bort "klistret" från instrumentpanelen?
Köpte denna hos en bilfirma som gav mig 1 mån garanti. Är det värt att kontakta honom angående kopplingen? Blir ju en väldigt dyr historia att byta ut den. Läst allt från 6500-14000kr.
Tack på förhand!
Har precis köpt min första bil och kan därför inte speciellt mycket inom den fronten. Det är en väldigt fin V40 2.0T -01 som gått ca 210k. Efter att ha kört den i en vecka nu så har jag några frågor:
1. Lät den stå i tändningsläget med strålkastare, fläktar osv påslaget inkl laddning av mobilen i ca 15min. Sen när jag väl skulle starta den så var den död. All elektronik fungerade dock. Fick hjälp att ladda batteriet i någon minut och då startade den utan problem. Är det normalt att batteriet laddas ut på en kvart till den punkten att bilen inte orkar starta?
2. Det verkar vara något med kopplingen för bilen gnisslar mellan ca 1000-1500 varv på tvåan, trean, fyran. Gnisslet försvinner som sagt när man gasar på lite och det händer aldrig på ettan. Om jag växlar upp lite mer aggressivt dvs håller mig över 1600 varv så låter det inte. Idag tyckte jag även den kändes lite tung när jag gasade, dvs det hände inte så mycket. Är den körd tro?
3. ACn ger ifrån sig ett missljud, lite som att den andas in luft eller pyser ut luft, något sådant. Läste dock någon annanstans att det var normalt (även om jag inte kan minnas att jag hört det på V60 -12 t ex. Stänger jag av ACn försvinner ljudet. Borde jag oroa mig?
4. Låter som att jag hör ett skvalpande ljud från bakvagnen. Kan det vara bensinen i tanken som skvalpar runt? Hörs en smula högt tycker jag.
5. Ratten och vissa knappar på instrumentpanelen var väldigt kladdiga (håller med, låter skumt). Testade flera interiörssprayer men inget hjälpte och det slutade med att jag köpte ett rattöverdrag. Men hur får jag bort "klistret" från instrumentpanelen?
Köpte denna hos en bilfirma som gav mig 1 mån garanti. Är det värt att kontakta honom angående kopplingen? Blir ju en väldigt dyr historia att byta ut den. Läst allt från 6500-14000kr.
Tack på förhand!