Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#776558
Jag har läst att däcktrycket kan påverka körkomforten; åtminstone något. I samband med en service av min V50 bad jag verkstaden att sänka däcktrycket från 2,5 till 2,1. På vägen hem märkte jag direkt hur bilen gick mjukare över kanter, gatlock etc. En klar förbättring, vilket gör att jag ifrågasätter varför verkstäder tycks köra med 2,5 som standard. Det känns omotiverat högt eftersom det uppenbarligen gör bilen stötigare.

Frågan är om jag kan sänka trycket ytterligare för att öka komforten lite mer. Vad anser ni kan vara en lämplig nivå att lägga sig på? 2,0? 1,8? Jag kör inte fort och jag kör inte speciellt tung last. Vid vilken nivå bör trycket ligga som lägst utan att säkerheten försämras resp. utan att däcken inte slits på tok för ojämnt.

Jag är på g att byta från V50 till V70. Hur ska jag då förhålla mig till däcktrycket? Eftersom den bilen är tyngre, ska då trycket vara högre än på V50:n? Hur lågt tycker ni att jag kan sätta däcktrycket på V70:n för att uppnå en så god komfort som möjligt?
#776569
Högre tryck = lättare rullning = bränsleekonomisk vinst; detta tror jag är orsaken till att man nuförtiden har rekommendation om rätt höga däcktryck. Om man har däck med normal eller hög profil så tror jag man kan gå nedåt 1,8 innan det blir stora negativa konsekvenser, men det beror på hur stora däcken är i förhållande till bilens vikt. Lågprofildäck vågar jag inte säga nåt om, de ser ändå ut som man skulle kunna få genomslag redan vid normalt tryck. OBS att vägegenskaperna inte riktigt är desamma om däcktrycket är lågt.
#776573
Tre skäl att absolut inte gå under tillverkarens rekommendationer:
-Trafiksäkerhet. Lågt tryck ger mycket sämre vägegenskaper. Mycket värre än för högt tryck.
-Slitage. Däcket slits avsevärt mer då lågt tryck get större däcksrörelser och mer värme = slitage.
-Högre bränsleförbrukning

Jag skulle isf rekommendera en högre profil/tumstorlek på däck/fälg.

I annat fall rekommenderar jag att som lägst gå till tillverkarens rekommendation. På V70 har jag för mig att det finns två däckstryk - ett vanligt och ett "EKO" som är högre och ger mindre rullmotstånd. Tag isf det vanliga som är lägre.

Kör du ibland med last? Då skall du ha ett högre tryck och jag gissar att det blir krångligt att fylla på varje gång du lastar lite i bilen.
#776576
Som last räknas även om du kör med andra i bilen.. Vuxen person i baksätet är last.. :)
(Ibland kan tjejen i framsätet vara en last också men det är en helt annan tråd...)

Går du under rekommendationerna kan du råka ut för krängningar i bilen.. Styrningen kan påverkas väldigt negativt och du kan lättare få kast. Sen är det så att om det ger, säg en 3% minskning i bränsleförbrukning att öka trycket i däcket med kanske 0,5bar ger det i storleksordningen 10-20% ökning av förbrukningen att minska trycket med 0,5bar från rekommendation.


Lite OT:
Jag skulle vilja se adaptivt däcktryck! :)
Där det blir mindre och mjukt när man kör sakta och där bilen märker att det är guppigt, för att sen öka trycket när det går fort och är slät väg.

Skulle vara nått för Volvo det.. skulle öka säkerheter i form av att folk inte skulle ha "fel" däcktryck. :)
#776583
Var ju nyss en artikel där man pekade på att folk i allmänhet kör omkring med alldeles för höga däcktryck i sin jakt (och tro) på att spara droppar. Någon som minns i vilken tidning det var? Hur jag än googlar kan jag inte hitta den igen...

Annars är det som ovan: Följ däcktillverkarens anvisningar. De som har tillverkat däcket vet vilket tryck det ska vara i dem. Vi andra vet inte bättre än de gör.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

. Jag har provat med låsspray men det har […]

Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]