- tis 06 aug 2013, 17:17
#776558
Jag har läst att däcktrycket kan påverka körkomforten; åtminstone något. I samband med en service av min V50 bad jag verkstaden att sänka däcktrycket från 2,5 till 2,1. På vägen hem märkte jag direkt hur bilen gick mjukare över kanter, gatlock etc. En klar förbättring, vilket gör att jag ifrågasätter varför verkstäder tycks köra med 2,5 som standard. Det känns omotiverat högt eftersom det uppenbarligen gör bilen stötigare.
Frågan är om jag kan sänka trycket ytterligare för att öka komforten lite mer. Vad anser ni kan vara en lämplig nivå att lägga sig på? 2,0? 1,8? Jag kör inte fort och jag kör inte speciellt tung last. Vid vilken nivå bör trycket ligga som lägst utan att säkerheten försämras resp. utan att däcken inte slits på tok för ojämnt.
Jag är på g att byta från V50 till V70. Hur ska jag då förhålla mig till däcktrycket? Eftersom den bilen är tyngre, ska då trycket vara högre än på V50:n? Hur lågt tycker ni att jag kan sätta däcktrycket på V70:n för att uppnå en så god komfort som möjligt?
Frågan är om jag kan sänka trycket ytterligare för att öka komforten lite mer. Vad anser ni kan vara en lämplig nivå att lägga sig på? 2,0? 1,8? Jag kör inte fort och jag kör inte speciellt tung last. Vid vilken nivå bör trycket ligga som lägst utan att säkerheten försämras resp. utan att däcken inte slits på tok för ojämnt.
Jag är på g att byta från V50 till V70. Hur ska jag då förhålla mig till däcktrycket? Eftersom den bilen är tyngre, ska då trycket vara högre än på V50:n? Hur lågt tycker ni att jag kan sätta däcktrycket på V70:n för att uppnå en så god komfort som möjligt?