Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur högt upp är karosskanten mätt över bakhjulen och mitt över navcentrum är din V70 och hur mycket sjunker den vid last?
Två vuxna i baksätet så sjunker bilen ifrån drygt 67cm till ca 60cm till skärmkanten mätt ifrån asfalten.
Dvs drygt 7cm.
Sen om man skulle ha lite last i bagaget och husvagn på kroken sjunker det lite till (ej uppmätt). Dvs nästan så fjädringsstoppet tar i.

Hur mycket sjunker er v70 med last?
Vad är normalhöjden på en V70?
Hur mycket bör den sjunka?
av rid54
Ursäkta en möjligen fånig fråga, men har din bil nivåreglering? Den blir ju aktiv först efter en stunds körning och om du har sådan är fjädrarna anpassade och då något mjukare än på bilar utan. Att mäta på stillastående bil är inte rättvisande.
Mät från nav centrum så får du ett mått som går att jämföra mellan bilar Finns spec på vilket mått det skall vara enl tillverkaren/volvo

Det räcker ju att man har olika lufttryck eller en grop/förhöjning i marken så är värdet inte relevant

Bara ett tips

//Gooose
Tack Goose.
Men...
Oavsett om jag mäter från Navcentrum eller asfaltskanten så sjunker karossen lika mycket, eller hur?

Och det är det som är det viktiga i frågan, Hur mycket ska karossen sjunka med friska fjädrar o stötdämpare vid normal last?
Passeras farthinder ska det göras vääääldigt sakta, för det bottnar med ca 90kg i baksätet (2 barn) efter man passerat guppet.
Däremot sker det inget gungande som om dämparna inte skulle stoppa svängningen. Så dämparna dämpar, men kanske för lite ändå.

De som vill kan ju slänga upp sin karosshöjd mätt ifrån skärmkant till navcentrum så har jag lite referenspunkter att mäta efter.
(Tack alla ni som skriver er höjd)

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]