Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
Kanske ute och cyklar men har inte vissa dieslar på Volvo-bilar borttagna oljestickor?
Användarvisningsbild
av hollan
nä alla volvo har oljesticka men den är väldigt kort på nyare 5cyl diesel och svår att nå men dessa bilar är utrustade med elektronisk oljesticka som dom lite äldre inte har bla min egen 2,5ft 2011a har inte detta
av AndS
poan skrev:Hej
Ett par liter olja per 1000 mil är inget konstigt, snarare normalt.
Volvo's gränsvärde ligger nära 1 l / 100 mil.
Det finns mängder med trådar som behandlar ämnet.
P-O
Nej, det är inte normalt såvida du inte har en utsliten motor med sådan oljeförbrukning och nu pratar vi om dagens motorer.
Eller har du glömt lägga till en smiley?
av AndS
jpennerb skrev:Påfyllning av olja kanske också beror på hur "snälla" verkstan har varit med att fylla upp vid en service, något ni har tänkt på? Måste väl finnas viss som fyller på precis tills givaren slutar varna och sen får ägaren fylla på efter några hundra mil. Någon som varit med om detta?
Japp, har hänt vid ett tillfälle att jag strax efter service fick nivålarm på oljan. Och det behövdes ytterligare en halvliter olja som man fick fylla på från verkstan. Skulle jag få oljevarning inom 100-200mil efter service så blir det återbesök på verkstad för det ska inte hända såvida inte det finns fel på motorn.
av poan
AndS skrev:
P-O
Nej, det är inte normalt såvida du inte har en utsliten motor med sådan oljeförbrukning och nu pratar vi om dagens motorer.

Förstår inte vad du pratar om.
P-O
av AndS
poan skrev:
AndS skrev:
P-O

Förstår inte vad du pratar om.
P-O
Bara att läsa vad jag skrivit, det är inte normalt att en frisk modern bilmotor ska kunna förbruka 1L olja på 100 mil (om nu Volvo skrivit det) eller "ett par liter" på 1000 mil.
Hoppas jag var tydligare nu eller så har jag missuppfattad vad du skriver.
Jag har en diesel som snart rullat 14000 mil och den förbrukar max 1 liter olja på 2500mil som brukar bli serviceintervallen.
Mina gamla opelbilar på 70-talet med lite blårök kunde dra ett par liter på 1000 mil, men då var de inte friska i motorn.

@Irokee , Nej måste inte, går att del[…]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]

Jag har läst tråden igen det var visst […]