Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
#776108
Vart spyless på värmen och gick och köpte mig en T5a med AC som gör bilen till en igloo. Nu efter att ha kört den ett tag så börjar jag tycka att 225 ponnys inte är så kul nå mer. Frågan är om man törs chippa en T5a som gått 38000 mil? Går kanonfint utan missljud och liknande. Vad kan vara lämpligt isåfall? Kanske inte ska gå på steg 3 isåfall utan nöja sig med kring 260-270 hk? Sitter en större turbo på den som susar på fint utan vissel eller andra dumheter... Dock med orginal programvara så laddet ligger på 0,5 bar i dagsläget... Vad tror ni om att våga chippa?
av *pettson*
#776152
Motfrågan är: vågar du förlora den? Om svaret är ja så chippa.
Inte för att den automatiskt går sönder, utan för att risken ökar med milen.
Själv chippade jag min vid 32000 körde till 42000 sen byggde jag ny maskin och rev den gamla.
Ibland är det bäst att man inte VET hur maskinen är sliten helt enkelt.
#776180
Beror ju på hur du kör.

Gör du rivstart vid varje rödljus och lägger den på varvstoppet på alla växlar, så lär den ju kasta in handduken efter ett tag

Motorn välservad? Bytt, nyrenoverad? Misskött? Kan vara bra att ha med det i tanken :)
Jag själv hade ju dock gjort det,
Användarvisningsbild
av joel80
#776193
Tänk lite med plånboken.. :)
Har du råd att den skulle kunna paja (även om sannolikheten att den pajar direkt inte är stor) så chippa! Har du inte råd utan använder dina sista pengar till att chippa kanske du bör fundera en gång till. Egentligen är det ju lite av "don't fix what isn't broken." :)
av JT855
#776209
Tack för alla svar! :)

Joel80: Om man säger som så, bilen är väldigt välutrustad och i bra skick i övrigt så skulle jag skjuta motorn så skrotar jag den och tjänar ändå en bra slant mot vad jag gett för den. Är alltså inte särskilt orolig för den biten.

AnkaN7893: Sprättar aldrig kopplingen då det bara är korkat slitage, däremot kan det ju vara ganska friskt hjulspinn till och från i andra situationer :) Jag anser att motorstarka bilar är tillverkade för att användas. Hur motorn är skött vet jag inte men den går ju tyst och fint utan slammer och tickande osv.

erikn: Hur länge körde du med den? Höll den?

*pettson*: Ja, jag är väl inte så superrädd om bilen, dock onödigt att trycka nån stake genom blocket första gången den laddar 1 bar... Därför säkrast att fråga panelen innan man börjar chippa gammelgeten :)

Tror ni man törs gå på steg 3 kring 300 hk eller ska man lägga sig en bit under det?
Användarvisningsbild
av erikn
#776229
Förlåt att jag var otydlig, jag chippade min 945:a, det var inte en 850. Jag kör fortfarande med den, den har nu gått lite över 66000 mil. Har kört med E85 de senaste 8000 milen.
av JT855
#776311
Okej. Lutar mer å mer mot att jag ska prova chippa den. Dock så tänker jag inte lägga nån förmögenhet på det så jag väntar tills det dyker upp ett begagnat chip eller en färdigchippad styrbox :)
#776457
Jag skulle chippa den, men jag skulle också ha i åtake att bilen har gått så långt den har gjort, och kan kasta in handduken.
Det medför ju alltid en viss risk med att trimma en motor, en äldre oöppnad motor gör ju inte saken mindre riskfylld heller.

Men om du är lite som jag, som vill ha lite mer "ompf" vid acc/omkörningar, så blir ju risken för ras mindre än om du är ute och buskör konstant. Men det säger väl sig självt :roll:

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&ar[…]