Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Tjenare! Var och hämtade en 240 i maj och är så stolt/skrytsam att jag tänkte dela med mej av den :D .
Detta är alltså min första 240 och efter att ha kört med den i ca två månader vill jag påstå att det kommer bli fler, 740in som jag har sen innan kan inte konkurrera med detta vidunder!

Bild

Bilen är alltså en 244 -87 av Jubileumsmodell. B230F och femväxlad låda sätter fin sprätt på bakhjulen.
Den har precis gått 30000 mil varav de flesta troligen gubbkörda med tanke på den välskötta inredningen och den närapå fullklottrade serviceboken :D
Blev min för 5000 kr, ganska billigt i mina ögon då den var precis nybessad utan ens ett bra att veta.

Dock finns ju en hel del rost i bakskärmarna. Förre ägaren har gjort vid det en del och han har verkligen använt alla trick i boken för att fixa den ena skärmen, men sen har rosten trängt igenom på nytt så det ser inte så bra ut på nära håll men men.. jag ska försöka få utsidorna lite snygga iaf, insidan är inte så noga men endel spackel kommer gå åt.

Förövrigt så blev muttern/nippeln till bromsröret nere på bromsoket vä fram rund så fort jag satte nyckeln på den, någon som har tips på hur man kan få loss den? Lite tråkigt att köra runt med kärvande bromsok 8) .
Senast redigerad av 1 Stefanjämjö, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
david70 skrev:Alltid spännande med en 240-garaget-tråd! :D
Ja jag tyckte det var lite tunnsått med såna så man får ju bidra lite :)
av 2444ever
Kul, hoppas det går bra med bilen, ser fin ut.
Ser fram mot många bilder.
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Så äntligen fick jag tummen ur för att börja på lite rostreparationer. Insåg i helgen efter en tur på grusvägarna att rosten kanske var lite allvarligare än jag först trott. Kompisen i baksätet gnällde över att det drog kallt från luckan i baksätet och stänkskyddet höger bak var på väg att ramla av när jag kom hem.

Inne i Bagaget var det inte vackert efter en omgång med skruvmejsel och stålborste, syns inte så bra på bilden men det är ett par hål längs med hjulhuset upp mot baksätet också. Dessutom ett rätt stort i innerplåten i hjulhusets "utsida" så att säga. Dock hann jag lägga igen ett hål innan jag kom på att ta bilder, syns till vänster om det stora.
Bild

Här har den tidigare ägaren visat sina kunskaper om rostlagning, det vill säga kladdat dit ett kilo spackel tillsammans med en fastskruvad plåt. Ungefär samma teknik som jag tänkte använda :mrgreen:. Intressant att notera är att skruvarna inte kapats efteråt så det ligger en lös gummibit som skydd för reservhjulet :roll: I övrigt är hjulhuset rostangripet på samma ställen som på högersidan, fast kanske i lite mindre omfattning.
Bild

Tyvärr har ju dygnet bara 24 timmar och eftersom en stor del av dessa måste användas till övriga livet hann jag inte göra mer än konstatera skadorna och eftersom jag är estetiskt lagd och dessutom miljömedveten så slängde jag på vita plåtisar med lite dåliga däck på, tänkte jag skulle köra slut på det sista mönstret och ha fälgarna till vinterdäck istället.
Ja just det, jag tyckte det såg tomt ut utan stänkskydd på högersidan så jag fixade dit ett från en gammal husvagn istället. Blev verkligen helrätt :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Tomas88 skrev:Kul! Några planer med bilen då?
Ja, tänkte till att börja med fräscha upp den från rosten osv, finns lite mindre lackskador och liknande att ta hand om också.
Sen får tid/plånbok/ork avgöra resten, till vintern tänkte jag ställa undan den för att skydda den från salt och vårdslös körning 8) och då är det inte omöjligt att det hamnar lite småtrim i den. Har kikat lite på bla. extraktorgrenrör och annan kam för att göra framfarten lite roligare.
Möjligen ska jag montera lite bättre högtalare och så också.
Användarvisningsbild
av david70
Stefanjämjö skrev:
david70 skrev:Alltid spännande med en 240-garaget-tråd! :D
Ja jag tyckte det var lite tunnsått med såna så man får ju bidra lite :)
Bra tänkt! :) Då jag själv kör 850 är det kul att se lite ifrån "andra sidan" :D
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Jaha här kommer lite uppdateringar om kampen mot besten 8)
Dagens tema kan man säga är att det som verkar lätt kommer bli svårt, det är en växande erfarenhet för mej i garaget iallafall :roll:

Jag märkte för nån vecka sen hur det skrapade lite obehagligt när man bromsade, så framhjulen togs bort och bromsarna kontrollerades. Och kan man tänka sig, beläggen var i stort sett helt nedslitna på båda sidor. Enkel match tänkte jag och skaffade fram nya belägg. Gick skitbra att montera tills det sista belägget skulle på plats. Vad har hänt då? Jo, den ena bromskolven i oket vä fram har ju naturligtvis kärvat så det inte går att rubba den :evil: Efter en omgång med skruvtving, bräckjärn och diverse annat våld var det bara att konstatera att ett nytt ok behövdes :( För säkerhets skull kände jag efter om bromsrören gick att få loss ifall det skulle behövas nya såna med, och visst lossnade... bara det ena! Den andra ledningen drog jag anslutningen rund på vid första försöket. Lagom arg satte jag nyckeln på anslutningen mot slangen på fjäderbenet istället. Samma resultat där! Man kan ju bli tokig för mindre :x

Jag tog lite rast och efter en frågestund här på forumet fick jag tipset att fila på anslutningen mellan bromsslangen och förgreningen på innerskärmen.
Man skulle alltså fila upp anslutningen försiktigt tills man såg gängorna på bromsröret, och sen värma det hela lite försiktigt för att släppa spänningarna.
ungefär såhär såg det ut, den uppfilade slangen till höger.

Bild

Och prisa herren, med ett gnäll släppte rören :-DD
Nu kunde den "stora" operation börja.

Bild

En ny slang sattes dit, ett nytt bromsrör böjdes och bändes till och oket skruvades fast med de nya bromsbeläggen i.
Luftningen var jag lite orolig för då jag aldrig gjort det själv tidigare utan låtit farsan sköta den biten. Nu råkade han vara på semester denna helgen men som tur var hittade jag ett par backventiler gjorda för bromsluftning på Biltema så jag bestämde mej för att försöka själv ändå.

Bild

Luftningen gick till slut bra, snacka om lyckokänslor när bilen stannade rakt och fint!
Så nu blev det lite mer omfattande operationer på bilen än vad jag hade tänkt från början när jag köpte bromsbeläggen, men det är ju aldrig fel med lite utmaningar 8)

Kvällen fick avslutas med ett ärevarv upp på södra Sveriges största stenhög :mrgreen:

Bild
Bild

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]