Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
#773501
Tjenare! Jag upptäckte häromdagen att bromsklossarna fram var i stort sett slut så jag tänkte att jag byter dom nu när jag ändå är ledig.
Hö fram gick utan problem men när jag kom till vänstersidan upptäckte jag att en av bromskolvarna kärvat fast och gick inte att rubba överhuvudtaget, så det gick ju inte att få dit nya klossar där.
Okej, får väl byta oket då tänkte jag och köpte ett nytt på Mekonomen.
Men när jag skulle ta loss bromsrören från det gamla oket var det stört omöjligt att få loss det övre röret, trots att jag slog på en tio-nyckel så blev muttern rund med en gång :x. Muttern uppe i övergången till slang på fjäderbenet verkar sitta som satan också annars hade det väl bara varit att köpa den rörbiten, dom har det röret med anslutningar och allt på Mekonomen har jag fattat det som?

Så jag undrar helt enkelt vilket som är det enklaste/bästa sättet att lösa mitt lilla dilemma på?
av rd350
#776313
För att få loss röret och samtidigt offra slangen (som säkert inte är bra ändå..), pilla bort hållarna som håller fast slangarna, ta en vinkelslip och slipa försiktigt ett jack på "längs" där rörnippeln går i slangen, skär precis så långt att du skymtar gängorna, sen går det nästan alltid att lossa röret. Ett betydligt lättare sätt än att hålla på och värma och dona :wink:
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
#776325
Ja det får nog bli till att göra så, vet inte hur bra slangen är men är man ändå igång så kan man ju lika väl byta den med.
Tack för tipset!
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?