Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Jag stör mig på den sega öppningen av bagaget, speciellt efter att jag la dit extra ljuddämpning, och vill byta till starkare gasfjädrar. De som sitter där är på 600N så troligen vore 700N mer lämpligt. Finns det någon originallösning eller måste man leta andra märken?

På MY14 öppnar luckan mycket fortare och smidigare, är det något mer än fjädrarna som skiljer? Kan man ta fjädrarna från MY14 och sätta på vår MY12?
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Är också intresserad av exakt samma sak då bakluckan är sjukt seg på min MY11b
Användarvisningsbild
av bjornw
Har hunnit kolla upp det nu och det finns en ny variant av gasfjädrar som har artikelnr 31335392 som lyfter med 620N istället för 600N. MY14 har den nya, vet inte hur länge den funnits. Tyvärr verkar man inte få dem utbytta gratis eftersom det inte anses vara fel på den tidigare, det är "bara" en förbättring. De kostar 555kr per st före ev rabatter.
av Exquattro
Jag jobbar bl.a. med att designa gasfjädrar, inte med så låg kvalitet som till bagageluckor o motor huvar till personbilar, men med liknande funktion. Jag tvivlar lite på att de extra 20N som de nya har skulle göra så särskilt mycket nytta. Sen att dra i med 700N kanske är för mycket, lite beroende på hur mycket extra vikt som är lagd i luckan. Det som kan uppstå är att det blir väldigt tungt att stänga istället. Däremot kan man konfigurera gasfjädrar för olika hastigheter vilket man kanske borde gjort här, men tyvärr blir det nog i dyraste laget så det kanske blir till att ta det lugnt och stå och vänta istället. Kanske passa på att tänka på alla de som måste stå och vänta när deras fantastiska elbaklucka ska hinna öppna sig. (om den funkar. Gäller inte Volvo förstås :P )
Användarvisningsbild
av bjornw
Intressant, det kan mycket väl vara så att något mer än bara styrkan ändrats eftersom de också öppnar både fortare och någon cm högre än tidigare. Det är dock inget jag lyckas utläsa av det som står på dem.
Effekten är iaf stor och jag kommer byta. Prova öppna en MY14 så märker ni.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag har klistrat dit STP silver men det finns fler varianter av butyl/alu dämpmatta med liknande effekt. Den funkar bra men hade inte stor effekt just på bakluckan. Däremot i reservhjulsbaljan, golven vid alla sittplatser och ytterplåten i dörrar har gett både lägre ljud och mindre vibrationer. Det är lite meckigt att komma åt all plåt men det går om man tar sig tid och är inte speciellt svårt.

Se även: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=94572

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]