Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JanP
Hej jag har en 960-91 som jag fått tror jag bränsleproblem med motorn är b6304 . När den är kall startar den utan problem nu sedan jag kört den varm typ till affären eller så och skall starta så gär den till att börja med igång i ett antal sek lägger av går att starta igen samma sak detta kan upprepas sedan händer ingenting! Sedan om den får stå några timmar så startar den igen men med samma procedur(för en vecka sedan spökade det så att när jag startat och åkt ca 500 meter började den rycka o gå ojämt stannade och den fick stå på tomgång och rycka av sig sedan var det bara o åk! Detta vart långt men tacksam för tips (bränslepump bytt 2005 + relä) ringt volvo men med semestrar o så kunde dom tidigast tiita om 2 veckormen som han sa är pumpen slut så är den!
Hoppas nån kan ge mig ett tips/råd. Janne
av Rådlös
Har du läst av några felkoder?
Ett tillfälle då det går att starta kallt men inte varmt kan vara om tempgivaren är trasig. Den ger då en falsk signal till styrdatorn som doserar bränsle och luft efter det falska värdet. Men motorn som är varm vill ha helt andra driftparameterar.
Detta är ett fel, men det finns flera så det är inte säkert att det stämmer. Men börja med felkoder.
av JanP
Tack Rådlös för tipset har varit i kontakt med volvo för hjälp att kolla felkoder men tidigast om 2 veckor och tempmätare verkar funka så då borde! väl givaren vara ok eller? Finns det något som man ev kan testa själv fast man är okunnig!!!!! Har haft bilen i 20 år o den har gått nästan 40,000 mil
har alldrig tidigare varit med om detta!!!! Positivt va att igår startade den som vanligt hemma gick normalt åkte en 5 km lät den gå tills kylfläkten stannat som bekant lite varmt ute inna jag stängde av bilen fick stå en stund c:a 5 min startade gick igång som vanligt inga problem upprepade samma sak med att starta om efter 1-3 min x 3 inga problem fattar noll någon annan som gör det så tar tacksamt emot tips! Jan
av JanP
Tack snälla ! Skall kolla i morgon har faktiskt varit ute och åkt idag och den har funkat är bara hem o fikar skall iväg igen o hoppas att det fortsätter att funka ända till sent i kväll håller tummarna! Jag återkommer om utvecklingen! Ha det så länge!
av JanP
Hej alla och tack för tipsen jag kollade inte utan jag dök på en 960-97 3,0 så det blev affär istället jag återkommer på forumet om problem uppstår och tack och ha det så länge! Jan
av JanP
SA4AQS skrev:Ja så kan man ju också lösa problem :-)-)
Ja det var ju ett enklare sätt och än så länge är jag nöjd med affären (kunde ju fått lite till för den gamle men men !) Ha det !
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]