Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska stoppa ner en kamera i loppet och titta, detta är en GLT, hur vanliga är dom på skroten? Returbilen är ju billiga hur som helst. Å andra sidan vet man ju inte vad man får, gör jag iordning denna så vet jag att det är en bra motor. Seriös och seriös, frågan är om man inte gör det billigaste möjliga då det är en så pass billig bil ändå, vi för överväga hur vi skall göra när jag har kollat i loppet. Sotningssatsen kostar ungefär 1100kr på skruvat i alla fall. Sen går det väl åt en bultsats och nya ringar.
Känns ju inte direkt som du har rett ut vad problemet var, så det är ju omöjligt att säga om det kan uppstå på en annan motor. "Oljeklägg" är nog inte problemet, men kanske ett symptom. Har du OK kompression på alla cylindrar?
Japp, okej kompression, testade för ett par månader sedan när problemen började. Onekligen verkar det vara oljeringen.. Tror ni man kan fylla cylindern med WD-40, diesel eller nåt annat för att få ringen att släppa, vore ju värt att prova i alla fall.
av *pettson*
WD 40 löser inte koksen ens i ett glas. Men ändå är det många som vittnar om dess förträfflighet.
Samma är det hos opel, saab, bmw folket. Ändå är det bara en lösning som gäller. Byte av ringar när allt är rengjort. Eftermarknadsringarna har en annan konstruktion av en anledning.
Men köra ned en kamera är ingen dum ide.
Att jag skrev 4000 är för att du ska ha lim, sotningssats komplett med topplockspackning, kolvringssats. Skruvsats, du lär också behöva en vevstakslagersats, olja för två byten, glykol, samt två oljefilter. Det är seriöst minimum.
Egentligen ska du också ha en ny kamrem på det.
Japp, förstår det! MEN ska ta ett nytt kompressionsprov imorgon, fick veta att det har varit dåligt med vatten i den efter lite mer frågor till ägaren, så med "lite" tur så är det "bara" topplockspackningen som brustit. Så jag håller tummarna att det är dålig komp imorgon när jag mäter, sen kan ju även topplockspackningen fungera som en backventil när man tar kompprov så det är inte hundra procentigt.

Det är min exsambos bil så jag vill gärna att det ska vara så billigt som möjligt. Fast kostar det 4000kr att fixa så får det göra det.
Har nu plockat av toppen. Topplockspackningen ser hel och fräsch ut, så det är INTE därför den tar olja. Blir att byta kolvringar och ventiltätningar. :(

Går det att komma åt att lossa tråget underifrån, är det nåt som behöver monteras bort för att lossa tråget?

Mvh Kim

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]