Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
rid54 skrev:Ursäkta en möjligen OT-kommentar, men är det verkligen tänkt att släppa körnignen till någon sorts automatik på slingrande bergsvägar? Då kan man väl lika gärna boka en flygresa, om man inte vill köra menar jag...
Vissa vägar och speciellt med stark motor passar inte med inkopplad farthållare. Tar du en kuperad och ganska krokig 70-väg och på 5:ans växel, samt en diesel med 450Nm i motorn så blir det drag i kurvorna, speciellt om de avslutar en uppförsbacke. Lägger man i 6:an så blir den för klen uppför då varvet sjunker neråt 1300varv och körningen blir ojämn. Så under dessa förhållanden är inte farthållaren optimal utifrån att vägen kräver att man varierar hastigheten. Så på slingrande bergsvägar skulle det nog bli gasbenet som får gälla.
av Kryss70
rid54 skrev:Ursäkta en möjligen OT-kommentar, men är det verkligen tänkt att släppa körnignen till någon sorts automatik på slingrande bergsvägar? Då kan man väl lika gärna boka en flygresa, om man inte vill köra menar jag...
Får väl bita på den då.
Sedan när har bilkörning någonsin handlat om automatik? Aldrig, så där har du svaret. Nej.
I övrigt, testa att motorbromsa med automatlåda så märker du säkerligen hur bra det går (troligtvis inte alls). Hur du sedan kopplar detta till att inte vilja köra, vetifan helt enkelt.
Slutkommenterat om det!

Därav önskad funktion i något som volvo själva benämner konstantfarthållare.....
Användarvisningsbild
av apersson850
Med lockup motorbromsar det lika bra med automatlåda, så det är inget konstigt med det. Och lockup har ju alla nu, min på alla steg utom ettan.
Användarvisningsbild
av Sleeper
apersson850 skrev:Med lockup motorbromsar det lika bra med automatlåda, så det är inget konstigt med det. Och lockup har ju alla nu, min på alla steg utom ettan.
Jag skulle precis säga det. Lockupen känns som en trolig förklaring till försämringen sedan min xc70 med geartronic. Powershift.. ja.. och nej... snålare visst, men jag vette katten om jag inte hellre haft min gamla automatlåda i den nya bilen. Jag är inte helt såld.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om jag fattar dig rätt nu så har du rört ihop det. Det är Geartronic som har lockup. Powershift behöver inte. Det är ju inte en automatlåda i sin konstruktion, utan en robotiserad manuell låda, låt vara med dubbla kopplingar.
Användarvisningsbild
av Sleeper
apersson850 skrev:Om jag fattar dig rätt nu så har du rört ihop det. Det är Geartronic som har lockup. Powershift behöver inte. Det är ju inte en automatlåda i sin konstruktion, utan en robotiserad manuell låda, låt vara med dubbla kopplingar.
Det gör du inte. Fattar mig rätt alltså. :)

Jag menade precis som du själv skrev.
av mattish
Sleeper skrev: Jag skulle precis säga det. Lockupen känns som en trolig förklaring till försämringen sedan min xc70 med geartronic. Powershift.. ja.. och nej... snålare visst, men jag vette katten om jag inte hellre haft min gamla automatlåda i den nya bilen. Jag är inte helt såld.
Ja PS är lite sådär. Den håller ju sig bättre till i förbrukningen, men jag tycker det är lite för mkt gummisnoddseffekt ibland. Sen tänker den ganska ofta lite för länge också.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Ja PS är lite sådär. Den håller ju sig bättre till i förbrukningen, men jag tycker det är lite för mkt gummisnoddseffekt ibland. Sen tänker den ganska ofta lite för länge också.
Håller med digl Gummisnoddseffekten är påtaglig. Vid medeltung gasfot i accelleration från 0-70 så tycker jag att växlingarna känns som om någon sitter med en manuell spak och växlar. I branta uppförsbackar måste jag trycka till pedalen för att bilen ska växla ned och när den väl växlar ned kommer gummisnodden och bilen accellererar omitiverat mycket. Jag kommer i och för sig säkert att lära mig att hantera lådan bättre med tiden. Alternativt börja använda det manuella läget oftare.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]