Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Vakuumtanken= kolkanistern= svart burk framför/under luftburken? Eller blandar jag ihop det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:Vakuumtanken= kolkanistern= svart burk framför/under luftburken? Eller blandar jag ihop det?
Ja, det gör du.
Jag har AC på min 745-a och då är värme/AC-systemet vakuum styrt och det sitter en vakuumtank under stötfångaren fram. Har du ingen AC kan du glömma detta, då har du ingen tank heller. Annars ligger slangen (1/2") på vänster rambalk in under luftfiltret och fram under stötfångaren. T-kopplingen sitter under den grova slangen mellan luftfiltret och spjällhuset. Kolkanistern (på min bil) sitter bakom/ovanför luftfiltret och har en klenare slang (3/8"). Det är många saker att hålla reda på nu. När jag började jobba på bilverkstad (slutade -85, sliten i kroppen) var extra utrustning cigarettändare, skivbromsar var lyx. Bromsservo fans bara på dyrare modeller och insprutning (elektronisk) hade precis kommit på vissa tyska modeller (bl.a VW1600)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:Vakuumtanken= kolkanistern= svart burk framför/under luftburken? Eller blandar jag ihop det?
Nu är det jag som blandat ihop det. Kolkanistern sitter givetvis framför luftfiltret och ingen annan stans. Hoppas att du fattade det ändå.
Kollade tändningsinställningen idag. 15° FÖD. Har ingen aning om vad det ska vara, och det går inte att ändra, men nu vet jag hur den står. Förra gången jag kollade den flyttade den sig sakta moturs hela tiden. Kunde inte begripa vad det var då, men nu vet jag att remskivan på vevaxeln var trasig. Läs under Kamremsbyte B234F. Kollade även tomgångvarvet med mitt kombi instrument, 800rpm varken mer eller mindre.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Det ska finnas en liten lapp vid tändspolen med varvtal och tändinställning.
Jag har LH2,4 systemet och det är ju helt datastyrt och går inte att ändra (varken tomgång ellet tändinställning) så Volvo har nog sparat in den lappen. Eller så har den försvunnit under årens lopp.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Jag har också AC, fast den funkar inte. någon hade lossat ett rör till kompressorn. Ok då ska jag prova detta lite och se om det händer något. Hittade en grej som med största sannolikhet gör något med gången i alla fall. Sprucket fördelarlock...
Tack för tipsen
lennarte skrev:
Nu är det jag som blandat ihop det. Kolkanistern sitter givetvis framför luftfiltret och ingen annan stans. Hoppas att du fattade det ändå.
Kollade tändningsinställningen idag. 15° FÖD. Har ingen aning om vad det ska vara, och det går inte att ändra, men nu vet jag hur den står. Förra gången jag kollade den flyttade den sig sakta moturs hela tiden. Kunde inte begripa vad det var då, men nu vet jag att remskivan på vevaxeln var trasig. Läs under Kamremsbyte B234F. Kollade även tomgångvarvet med mitt kombi instrument, 800rpm varken mer eller mindre.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Ja, det gör du.
Jag har AC på min 745-a och då är värme/AC-systemet vakuum styrt och det sitter en vakuumtank under stötfångaren fram. Har du ingen AC kan du glömma detta, då har du ingen tank heller. Annars ligger slangen (1/2") på vänster rambalk in under luftfiltret och fram under stötfångaren. T-kopplingen sitter under den grova slangen mellan luftfiltret och spjällhuset. Kolkanistern (på min bil) sitter bakom/ovanför luftfiltret och har en klenare slang (3/8"). Det är många saker att hålla reda på nu. När jag började jobba på bilverkstad (slutade -85, sliten i kroppen) var extra utrustning cigarettändare, skivbromsar var lyx. Bromsservo fans bara på dyrare modeller och insprutning (elektronisk) hade precis kommit på vissa tyska modeller (bl.a VW1600)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Var och tankade idag. 1.2l/mil :evil: . Men AC-n fungerar.... :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har idag beställt en ny justerbar BTR från Misab. 403 Malpassi BTR 1:1, Ska passa rakt av på railen som ersättare för originalet. Någon som vet något om detta. Den kostade två tankningar (940:- med frakt), hoppas den fungerar, och att det är fel på originalet. Det är nästan bara det som är kvar att "gå igenom". När jag mätte bränsletrycket förra våren var det Ok. Tanken nu är att kunna sänka trycket ett hg eller så. Och i förlängningen kanske börja köra på etanol igen nu när motorn är helt Ok. Då krävs det nog en ny bränslepump också. Någon som vet hur högt tryck man behöver för att köra på etanol? Den som sitter där nu är med all sannolikhet original, men tankpumpen är bytt för c:a 8 år sedan. Min svåger (dåvarande ägare) fick byta hela armaturen för kablarna hade ärgat av.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Bränsletryck på etanol beror ju på hur du har konverterat. På http://www.etanol.nu finns vissa teoretiska beräkningar och tumregler. Men om man säger att du skall ha 35% mer bränsle så är ju det också en anvisning. Dock inte i några siffror.
Användarvisningsbild
av Kompe
Ska du köra på etanol äre nog lättare att bara byta filter och spridare :wink:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 24

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520