Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dpblad skrev:Jag har mycket svagt för mig att jag hört att std-toningen är ljusare på XC70 än V70. Låter ologiskt, men kanske sant ändå. Någon som vet? Vad gäller 60-serien vet jag att den mycket mörk, alldeles för mörk för min smak.
Jo stämmer. När jag fick min V50 MY12 var det mycket svarta rutor, då med plastfilm på insidan av rutorna. Med min V70 MY13 Var det som på bilden. Denna toningen ligger mellan glasen och gick inte få mörkare vid beställning. Så jag funderar lite senare att även sätta film på insidan glasen för att få likvärdigt med min gamla V50
Dogfight
Dpblad skrev:Jag har mycket svagt för mig att jag hört att std-toningen är ljusare på XC70 än V70. Låter ologiskt, men kanske sant ändå. Någon som vet? Vad gäller 60-serien vet jag att den mycket mörk, alldeles för mörk för min smak.
Jag har haft en V70II och har nu en XC70, båda två med lastpaket 2 med tonade bakrutor. Det är ingen visuell skillnad mellan de två tonerna.
Skumt...
Jag ringde handlaren idag för att kolla läget och fick beskedet att; min bil inte hade kommit och att prel. leverans är v.34. Men ett reg.nr kunde jag få och fick. Efter lite pressande fick jag även info att den "förmodligen står hos Volvo" och något om att det bli dags "när grabbarna är tillbaks från semestern". Jag kan svära på att reg.numret jag fick var det som stod på bilen jag fotade (se ovan) när jag var förbi i lördags. (Och hur många identiskt utrustade XC70-D4-2WD säljer dom egentligen?) Jag nämnde inget om detta eftersom jag kan ha sett fel och siffrorna på fotot är lite suddiga. Istället tog jag omvägen därförbi idag igen på väg hem från jobbet för att dubbelkolla. Självklart var bilen nu försvunnen. Hemma kollade jag upp reg.nr hos transportstyrelsen och det verkar stämma, så när som på att draganordning inte fanns infört.

Jag har givetvis följt utvecklingen på Min Volvo. Byggveckan (v28) hölls exemplariskt och Steg 9 visades i mitten av v30. Text på min Volvo löd då ungefär "du kan nu vänta dig leverans inom två veckor". NU har dessa två veckor passerat och jag kände det motiverat att kolla läget med handlaren.
Jag har inga problem med att vänta ett par veckor till, men jag anar att handlaren agerar lite suspekt. Gissar att han bara vill slippa kostnader och besvär eftersom folk fortfarande är på semester, men det hade ju varit klart trevligare att få höra det isåfall. Nu fruktar man ju att det kan vara något problem som dom försöker dölja innan det hunnit åtgärdas. Att ställa mot väggen och riskera en god relation känns inte heller aktuellt.

Funderingar:
1. Är det vanligt att få ett reg.nr. ett par veckor innan bilen ens ankommit till handlaren?
2. Är det normalt att få vänta 4 veckor efter steg 9 utan annan förklaring än att "det beror på Volvo" (bortse från transporttid) ?
3. Kan det finns det någon annan förklaring?
Se bara till så att din garantitid räknas på leveransdagen! Du bör ha det på papper.. tydligt.

Många räknar nämligen från registreringsdatumet, vilket snuvar många på kanske en månads garantitid då många handlare räknar registreringsdatum av nån sjuk anledning (som strider mot konsumenträtt). Sjukt irriterande om något skulle hända precis innan det borde gått ut men då redan gått ut.
http://www.vibilagare.se/reportage/kund ... pa-garanti
Tack för tipset. Det var obehagligt luddigt och otydligt.
För det första trodde jag alltid att sista giltighetsdag skrevs ner i garantibeviset, men tydlig inte. Det var nog förr. Förstår om man ändrade detta, fusk och girighet har alltid lockat inom de flesta branscher. :evil:
Sen tolkar jag det som att handlaren kan säga "- Garantin hos oss gäller alltid från leveransdagen", men så fort du kört iväg med bilen så rapporterar han in en dag i början av tillverkningsmånaden som första dag i trafik, och när du sedan väl står där med ett garantianspråk och det visar sig att det är "första dag i trafik" som gäller så är det bara att känna sig blåst.
Man kan ju tycka att ARN bör fånga detta. Det är ju i regel MRF-handlare man handlar av. Såg detta och tycker det var lite lugnande:
ARN:
"Fråga om nybilsgaranti börjar gälla vid leverans eller vid första registeringsdatum. Eftersom köpekontraktet, som upprättats av näringsidkaren, angett ordet nybilsgaranti utan någon närmare förklaring och det därmed varit oklart vilket datum nybilsgarantin ska börja respektive sluta gälla har avtalet tolkats till konsumentens fördel. Oklarhetsregeln; avgörande 2008-05-29; 2008-0501"
Bra att veta, men viktigast är så klart att inte missa något i kontraktet.
Det är alltid jobbigt att behöva gå till ARN för att utreda nått sånt även om man då verkar ha rätten på sin sida med "Oklarhetsreglen" som du skriver... dom tar bra tid på sig också, har ett ärende hos dem sen ett par månader.. tar troligen 2-4 månader till innan man får något beslut.

Bäst att försöka se till så allt blir rätt från början. :)
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 28
Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]