Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
vidivici skrev:
perhall skrev:Var det inte dags att byta olja i BMW:n efter 3000 mil... har aldrig lyckats komma så långt utan info att det är dags för oljebyte i BMW:n.../PH
Den larmade om oljebyte vid ganska exakt 3000 mil, sen hann jag åka 150-200 mil till innan verkstaden hade tid att ta in bilen och fick då upp infon om 1 liter påfyllning av olja. Brukar du få lämna in bmw:n oftare än så?
Ja, snarare 2700-2800... men jag kanske helt enkelt kör mer i stan/fler kallstarter/snabbare...
PH
av perhall
Bosse78 skrev:Kollar inte folk oljenivån lite nu och då längre, och fyller på vid behov? Finns väl inget som garanterar att nivåsensorn alltid fungerar ?
En del märken har ju tagit bort stickan men de flesta återinfört den för det är klart att man vill kunna kolla själv (om inte annat också hur oljan ser ut). Det finns ju dock många andra sensorer man också skulle ha koll på i så fall och det är nog ovanlgit att nivåsensorn pajar. Fast har man lite koll på sin bil så skulle man ju klara det också. Det är ju sällan oljeförbrukningen ökar mycket plötsligt och dramatiskt... samtidigt som sensorn pajar.../PH
Användarvisningsbild
av Bosse78
För mig känns det väldigt konstigt att man skulle köra 3k mil utan att någonsin titta hur mkt olja man har och hur den ser ut. Men jag är nog lite extrem och kollar alla vätskenivåer, däcktryck osv innan alla längre resor :D
av jpennerb
Påfyllning av olja kanske också beror på hur "snälla" verkstan har varit med att fylla upp vid en service, något ni har tänkt på? Måste väl finnas viss som fyller på precis tills givaren slutar varna och sen får ägaren fylla på efter några hundra mil. Någon som varit med om detta?

Har själv inte fyllt på någon olja men har man ett oljebyte var 1500mil kanske det inte behövs. Fast jag kör i stort sett korta sträckor och i stan samt hård motor/landsvägskörning.
av poan
Hej
Ett par liter olja per 1000 mil är inget konstigt, snarare normalt.
Volvo's gränsvärde ligger nära 1 l / 100 mil.
Det finns mängder med trådar som behandlar ämnet.
P-O
av rid54
Bosse78 skrev:För mig känns det väldigt konstigt att man skulle köra 3k mil utan att någonsin titta hur mkt olja man har och hur den ser ut. Men jag är nog lite extrem och kollar alla vätskenivåer, däcktryck osv innan alla längre resor :D
Vore ju tråkigt om du var en extrem typ... då är jag minst lika extrem. :) Det finns ju ingen ursäkt för att lita på elektronik av rätt okänd kvalitet för viktiga saker som oljenivå och sedan köra torrt på en lång nattkörning... När väl oljetrycksvarningen kommer är det lite sent att börja fundera på oljenivån, liksom. Den bör man ha koll på jämt. Att inte ha en reservliter olja med sig är lite väl optimistiskt om man tänkte sig en längre resa. Den underhållsfria motorn återstår att uppfinna!
av PTV
Man upphör aldrig att förvånas.Inte kollat oljenivån på 1000 mil.Kör en bit till och se vad som händer ...
Användarvisningsbild
av Strebern
Min 2,5FT drar ca 1 liter/1000 mil, men jag har rätt tung högerfot och tar ut mycket effekt ofta, vilket jag antar ger extra oljeförbrukning. Bilen har gått 15 000 mil.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
av Guligan
Har aldrig behövt fylla mellan servicearna på 2,5FT. Däremot när jag tidigare körde diesel med 3000 mils serviceintervall...
Användarvisningsbild
av Jackson75
perhall skrev: En del märken har ju tagit bort stickan men de flesta återinfört den för det är klart att man vill kunna kolla själv (om inte annat också hur oljan ser ut). Det finns ju dock många andra sensorer man också skulle ha koll på i så fall och det är nog ovanlgit att nivåsensorn pajar. Fast har man lite koll på sin bil så skulle man ju klara det också. Det är ju sällan oljeförbrukningen ökar mycket plötsligt och dramatiskt... samtidigt som sensorn pajar.../PH
Kan det vara franska märken som tagit bort oljestickan?? Hade inte en aning om detta, jösses ... :-O)
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]