Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Är det normalt att farthållaren behöver några sekunder på sig att anpassa hastigheten i upp- och nedförsbackar? Jag märkte att min farthållare gled ned till 65 i uppförslutning och 75 i nedförslutning innan den reglerade hastigheten korrekt när jag hade hastigheten inställd på 70. Jag minns det som att min tidigare bil, en xc70 2006, höll hastigheten mer konstant. Minns jag fel eller är det något strul?
Användarvisningsbild
av joel80
På en Drive-modell kan det bli lite så om man har "drive"-knappen intryckt.. Alltså den som styr stopp/start-funktionen bl.a
Fick lära mig i en annan tråd här att den knappen påverkade responsen i farthållaren.. gjorde den lite trögare för att spara mer bränsle.

Troligen inte samma sak på din T4... men det kan ju vara nån slags besparningsprogrammering..
Användarvisningsbild
av Vojje
Sleeper skrev:75 i nedförslutning innan den reglerade hastigheten korrekt när jag hade hastigheten inställd på 70.
automatlåda?
av AndS
Nu har du ju automat, men motsvarande får man även med manuell beroende av motorstyrka, hastighet, växel, hur bilen är lastad och backens lutning. Ligger jag på en 70-väg och 6:ans växel på en väg som är kuperad, med farthållare inkopplad, får man den effekten men går man ned till 5:an så är det inga problem med att hålla jämn hastighet.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Kan det ha något att göra med att det är en dubbelkopplingslåda och att den så att säga jobbar som en manuell låda? Jag minns det som att geartroniclådan i min xc70 låg mycket mer stabilt på den angivna farten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har XC70 med automatlåda (alltså riktig sådan, med momentomvandlare). När jag kör med enbart bilen hålls farten praktiskt taget konstant både upp och ner, men med husvagn efter (tågvikt fyra ton) sjunker den en del i branta uppförsbackar, tills lådan växlar ner, och ökar en del i nedförsbackar, innan bilen börjar bromsa för att få ner farten. Om vanlig farthållare bromsar också vet jag inte. Jag har den adaptiva, och den bromsar i alla fall.
av mattish
Min bromsar inte i utförsbackar, det är nog den adaptiva som gör det..

Första gången jag kom i kontakt med farthållare som bromsar var i farsans A4 09. Mkt smidigt men det tog lång tid att vänja sig vid att farthållaren inte släppte när man kopplade ur. :roll:
av Kryss70
Krävs inte mycket till backe för att min ska sjunka i hastighet, dock inte aggresivt på något sätt och helt plötsligt vaknar allt till liv. Fortare om det krävs nedväxling.
Slingrande bergsvägar i Norge börja fort likna utförsåkningen ála Super-G, så på den punkten finns det lite mer att önska.
av rid54
Ursäkta en möjligen OT-kommentar, men är det verkligen tänkt att släppa körnignen till någon sorts automatik på slingrande bergsvägar? Då kan man väl lika gärna boka en flygresa, om man inte vill köra menar jag...
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]