Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Går att nolla dom utan att lämna in. Dock lite kullrigare än tidigare modeller.

Förstår att det är irriterande att åka runt med ett meddelande i flera månader.

Måste iväg nu men om ingen har en länk till hur man gör kan jag skriva ner senare.

Med vänlig hälsning,
Andis
av perhall
Strebern skrev:
joel80 skrev:Då är det väl rätt rimligt att den säger åt en att boka tid efter typ 10-11 månader.. så man hinner få en tid innan det gått över tiden för mkt och man torskar garantier och sånt.
Det verkar just nu vara ca 1-2 månaders väntetid på service i örebro.
Jag ska in med min om en vecka, första lediga tid dom hade när jag bokade för 2 månader sen.
Så det är nog bra om den säger till i tid.

Servicetiden är nu överskriden på min bil, och när jag bokade servicen påtalade jag detta för mekanikern.
Han hade ingen lösning, utan var väldigt flyktig på sina svar, när jag sade "jag kan byta olja och filter själv så det klarar sig iaf", så sade han kör ändå och byt ingen olja.

Detta är ju inget trevligt ur andrahandsvärdessynpunkt, att man vid försäljning måste påtala/förklara serviceverkstädernas brister vad gäller att erbjuda service i tid.

Mvh Patrik
Med tanke på att en viss oreda i servicehistoriken är vanlig så har jag svårt att tänka mig att du skulle få problem vid försäljning om du drar över 1 månad eller 100 mil. Jag har kollat igenom servicehistoriken på 1000-talsbilar och i Sverige är det kanske 1 av 30 som aldrig har överskridit tid el mil någon gång under en femårsperiod. 1/3 kanske saknar servicar helt, har åkt till en massa olika ställen eller gjort fel service (alt. fel antecknat).

Om en bil är servad så här:
1511 mil
3122 mil
4554 mil
6057 mil
7577 mil
8991 mil
10500 mil
12011 mil
13561 mil

Så har den de facto drag över nästan alla servicar vid 1500-intervall (alla utom 2), men det ser ändå väldigt välordnat ut!
PH
Användarvisningsbild
av joel80
perhall skrev:
Med tanke på att en viss oreda i servicehistoriken är vanlig så har jag svårt att tänka mig att du skulle få problem vid försäljning om du drar över 1 månad eller 100 mil. Jag har kollat igenom servicehistoriken på 1000-talsbilar och i Sverige är det kanske 1 av 30 som aldrig har överskridit tid el mil någon gång under en femårsperiod. 1/3 kanske saknar servicar helt, har åkt till en massa olika ställen eller gjort fel service (alt. fel antecknat).

Om en bil är servad så här:
1511 mil
3122 mil
4554 mil
6057 mil
7577 mil
8991 mil
10500 mil
12011 mil
13561 mil

Så har den de facto drag över nästan alla servicar vid 1500-intervall (alla utom 2), men det ser ändå väldigt välordnat ut!
PH
Jag skulle säga att det är mindre av dem som gått över tiden vid 4554 hade det bara gått 1432 mil, vid 6057 endast 1503 mil vilket jag skulle kalla ganska exakt på intervallet, räknar man inte så får man räkna servicen vid 10500 som sen också då den gått över 9 mil där.

Det är ju från servicetillfället innan man räknar.. i allafall är det så mina bilar har räknat med tanke på när man fått meddelandena om service.

Och bara för att förtydliga så tycker jag själv att ovan stående miltal på service känns mycket tillfredsställande. Jag accepterar betydligt större differens när jag köper begagnat. :)
av volvoc70cab
På XC60 gäller

Sätt dig i bilen stäng dörren stoppa i nyckeln inga fötter på några pedaler tryck en snabb gång på startknappen med höger hand för med vänstra trycker du in trippknappen efter ett par sek och håll den inne samtidigt trycker du på startknappen och håll den inne ett par sekunder tills tändningen går igång = alla röda varningslampor tänds fortsätt håll trippknappen inne tills den oranga triangeln mellan hastighetsmätaren och varvräknaren börjar blinka släpp då trippen ganska omgående typ efter första blinket sen va de klart
Användarvisningsbild
av Datarolf
Ett stort tack till signaturen "Momentum" och länken
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=46787

liksom "till volvo70cab" som båda anger proceduren mycket bättre än sidan jag själv hittade.

Nu har jag blivit av med den irriterande indikeringen och sparat en utskrift av hur man gör för att släcka den när den återkommer.

Rolf J
av Rådlös
Du får naturligtvis tycka hur du vill, men i min V70 -08 lyser servicemeddelandet bara under några minuter efter start. Sedan är det borta tills jag startar igen.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]