Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silentrack
Hej för vill ja bara säga innan alla skäller på mig så är ja ny !!
ja skulle vilja veta vad ja ska tänka på vid köp av en v70 ? jag har bara kollat på 2.5ft eftersom jag har hört att 2.0 är seg och inte har turbo.
tex är detta ett bra köp ?? Och är alla 2.5FT 6 växlade ??
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=14&w=3
Vad är det för servicar man ska göra, vilka fel ska man kolla efter??
ska man kolla efter någon som gått mindre eller ska man satsa på något annat modell år ??
hur är 08 ?? ja såg tex att man polestar trimmar från modell år 09 ?
så är det bättre motor i 09, plus att modell år 10 har trydligen 170kw och 09 har 147 kw är det nått att hänga uss sig på..
Tacksam för alla svar Mvh Johan
Användarvisningsbild
av Camel
Om ventiljustering med tätare intervall behövs på 2,5FT MY09 som på MY10- eller inte, beror nog på om man avser det verkliga behovet eller de intervaller som Volvo anger. Lite mer info finns i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84308
Användarvisningsbild
av Camel
silentrack skrev:/.../ ja såg tex att man polestar trimmar från modell år 09 ?
så är det bättre motor i 09, plus att modell år 10 har trydligen 170kw och 09 har 147 kw är det nått att hänga uss sig på..
2,5FT fanns först fr.o.m. MY09. 2,5FT original har MY10- starkare motor än MY09 men högre utväxling på de fyra högsta växlarna. Samma utväxling på de två första. Original MY10- är starkare på samma växel än original MY09 på de tre första växlarna. Lika på 4:an. Svagare på 5:an och 6:an. Gäller 1700-4500 rpm. Med Polestar på båda blir MY09 starkare på samma växel än MY10- på de fyra högsta växlarna. Manuell växellåda.

Tabell
(klicka för större bild)
Bild

Elsystemet uppgraderades fr.o.m. MY10 med annan CEM och konfiguration av kabelstammar och placering av säkringsboxar. Men det är inget den normala bilägaren lägger märke till.

Jag har en MY11 och är mycket nöjd med bilen. Särskilt motorn.
av Rådlös
Ja, varför inte? Men kolla upp så den inte är importerad, krocklagad, ärlig körsträcka, tidigare taxibil etc. etc.
Men den som kallar bilen för en hybrid har väl missat något?
av jpennerb
Finns många "köprådstrådar" på forumet, bara att söka! :wink: Själv är jag väldigt nöjd med min. Gillar motorn och automaten som gör bilen tyst och utan vibrationer. 200hk versionen i MY09 känns väldigt trött men med polestar gör nog mumma för motorn, själv kör jag med autotech APC och nu finns det tillräckligt med kraft. Upplever att automatlådan gör ett bättre arbete med högre effekt och ju mer last som den får bära. Något som det har diskuterats är bränsleförbrukningen som kanske är lite väl hög, gäller både med bensin och etanol. Där upplever jag att etanolen blir effektivare ju hårdare/fortare man kör. Igår kördes en tur på 45mil med en snitthastighet på 110km/h på 50% motorväg och 50% landsväg med många omkörningar, takbox och fullt bagage. Bilen snittade 1,35/mil med etanol i tanken vilket jag inte tycker är speciellt högt!? :D
av perhall
jpennerb skrev:Finns många "köprådstrådar" på forumet, bara att söka! :wink: Själv är jag väldigt nöjd med min. Gillar motorn och automaten som gör bilen tyst och utan vibrationer. 200hk versionen i MY09 känns väldigt trött men med polestar gör nog mumma för motorn, själv kör jag med autotech APC och nu finns det tillräckligt med kraft. Upplever att automatlådan gör ett bättre arbete med högre effekt och ju mer last som den får bära. Något som det har diskuterats är bränsleförbrukningen som kanske är lite väl hög, gäller både med bensin och etanol. Där upplever jag att etanolen blir effektivare ju hårdare/fortare man kör. Igår kördes en tur på 45mil med en snitthastighet på 110km/h på 50% motorväg och 50% landsväg med många omkörningar, takbox och fullt bagage. Bilen snittade 1,35/mil med etanol i tanken vilket jag inte tycker är speciellt högt!? :D
Väl inte särskilt lågt heller. Motsvarar ca 1 l/mil bensin.
Men jag tror att jag förstör ungefär hur du kör - som jag dvs inte lugnt.
T4 drar enormt mkt mindre. Körde Gbg-Sthlm i förrgår, Jkpg-Sthlm tog 2.10 (33 mil), 15 hårda mil till och 10 riktigt lugna (färddatorn stod på 5,9 då). 9,3 uppmätt. Full packning. 4 pers. Så jag saknar motorn i 2,5T/FT men inte förbrukningen.
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

. Jag har provat med låsspray men det har […]

Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]