Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#775513
Ola311 skrev:Okej varför går den igång när ja öppnar?
För att ventilera ut den varma luften och ge dig lite fräschare luft. Sår det inget om det i instruktionsboken?
av Rådlös
#775515
För att få bättre luft i kupén. I bästa fall lite svalare en varm sommardag. Prova en iskall vinterdag om fläkten blåser under samma förutsättningar. (Det gör den inte)
Jag har också läst men inte fått bekräftat att man vill blåsa bort dom "plastgaser" som alltid bildas i mjukplaster, luftkanalerna till värmesystemet, under flera år efter tillverkning och montering. Dom här gaserna har en förmåga att sätta sig på insidan av framrutan och bli ett kletigt sikthinder där ännu mer damm och annat elände fastnar. Och detta är ju allmänt känt för alla bilister.
Användarvisningsbild
av Vojje
#775529
Vojje skrev: :lol: :lol: :lol:
Luftkvalitetssystemet, IAQS (Interior Air Quality System), tillsammans med den automatiska ventilationen och uttagbara mattor samlas under namnet CZIP, Clean Zone Interior Package. IAQS finns som tillval till samtliga Volvos bilmodeller.

ja, så står det att läsa i den heliga skriften.

Många tror att den automatiska ventilationen är till för att kyla ned tempen i kupen en varm sommardag, men det handlar istället om att rensa luften från små partiklar och gaser. Rekommenderat av astma och allergiförbundet.

Men nog måste TS ha märkt vilken fläkt som blåste :shock:
#775551
När jag köpte min V70 D5 -08 för 2 år sen drygt och 16k mil på mätaren cirka så körde den fortfarande maxvarv ett par sekunder när man öppnade, fast nu vid 18k mil så har den helt lagt ner detta... Så nu är väl "partiklarna" från materialet i kupen "safe" :wink:

Saknar dock funktionen på sommaren, fast man kör ju nu i sommartid alltid ner alla rutorna via fjärren nu innan man går in i bastun :D
av Kryss70
#775569
Rådlös skrev: Jag har också läst men inte fått bekräftat att man vill blåsa bort dom "plastgaser" som alltid bildas i mjukplaster, luftkanalerna till värmesystemet, under flera år efter tillverkning och montering. Dom här gaserna har en förmåga att sätta sig på insidan av framrutan och bli ett kletigt sikthinder där ännu mer damm och annat elände fastnar. Och detta är ju allmänt känt för alla bilister.
Sant.
Man kan se det främst på nyproduktionsbilar under sommaren som står i gassande sol. Dofterna är otroligt skarpa, plast, lim och flamskyddsmedel irriterar luftvägar och mycket mer. Krävs ordentliga genomgång innan display i bilhall är aktuellt.
Ett rejält arbetsmiljöproblem för folk som hanterar nya bilar i hamnar etc.
För många år sedan blev man redan då uppmanad att städa interiören nitiskt under bilens första månader. Jag säger att man i princip alltid ska göra det.

Fläkten som går igång tycks inte göra särskilt mycket för min del, tyvärr. Någon utventilering är det inte tal om i mitt fall..
Och fläkten går bara igång ifall man stänger av bilen med fläkten på.
rosenlorden skrev:fast man kör ju nu i sommartid alltid ner alla rutorna via fjärren nu innan man går in i bastun :D
Va?!
:shock:
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]