NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av strannio
Haha lägga det i ugn/frys?! Det lagret håller nog jätte bra! Vad är det för stjärna som kommit på den metoden?
av Paranormal
strannio skrev:Haha lägga det i ugn/frys?! Det lagret håller nog jätte bra! Vad är det för stjärna som kommit på den metoden?
Ja för som du vet så går alla hjullager alltid sönder på vintern eftersom det är kallt :lol:
av strannio
Som du säkert förstår syftar jag på den varmare delen av metoden, eller du kanske tycker låter smart att värma upp metall innehållandes fett och packboxar? Skriv ett brev till Volvo, detta kan revolutionera hela branschvärldens metod för just hjullagerbyte, hänger Bosse bildoktorn i forumet under falskt nick? :-O)
av kvillebäck
Hade inte hjullagret tålt att vara i frysen där det är ca 8 minusgrader så skulle man nog inte använda bilen utomhus på vintern heller.

Det har väl inte i någon del av beskrivningen sagts att delen med lager skulle in i ugnen? Och var har du några packboxar som omnämnts i denna tråden?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Hej. Nybliven forumanvändare, men erfaren mekaniker.

Ville bara säga att metoden med att lägga spindeln i ugnen och lagret i frysen fungerar utmärkt. Gjorde själv ett dubbelsidigt hjullagerbyte idag på min v50 -05:a och det gick över förväntan. Är industrimekaniker så att krympa och värma grejjer för att ta loss och montera är vardag.

Jag la spindlarna i ugnen på 275 grader i 45 minuter och lagret i frysen i ca en timme. Sen var det bara att släppa i lagret i spindeln och kyla hela rasket med blöta trasor för att förhindra lagrets fett att koka bort. Så ett specialverktyg är verkligen inte nödvändigt till ett byte.

Se bara till att allt är rengjort innan du lägger det i ugnen annars kan frun/sambon gnälla nästa gång hon ska laga mat. För det osade ganska bra trots att jag tvättat och borstat spindlarna.
av armstarke
Har nu också bytt bägge hjullagrena fram med ugn/frys fungerade perfekt!!
Volvo skulle ha 8000 kr för bytet med material,köpte 2 lager hos mister auto totalkostnad 1750 kr för bägge sidor :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
Det var nån som berättade för mig att SKF inte längre tillverkar några hjullager utan köper in dem från Schaeffler Automotive.

Schaefflers varumärken är FAG (hjullager), INA (t.ex rullar till kam- och flerspårsremmar) och LUK (kopplingssatser). Köper man ett SKF-hjullager är det alltså tillverkat av FAG. Alla Schaefflers lager har bokstäverna INA och en sifferkod instansat i lagerbanan. Kolla nästa gång ni håller i ett SKF-lager om så är fallet. ;)
av armstarke
berrabus skrev:Hur gjorde ni för att få bort det gamla lagret från spindeln?
jag la spindleln mellan 2 stora träklossar, sen var det bara att knacka ut det gamla lagret med en mindre slägga.

mattias
av berrabus
armstarke skrev:
berrabus skrev:Hur gjorde ni för att få bort det gamla lagret från spindeln?
jag la spindleln mellan 2 stora träklossar, sen var det bara att knacka ut det gamla lagret med en mindre slägga.

mattias

Men för att få ur den yttre lagerbanan räckte det väl inte men en mindre slägga? Gissar att denna sitter kvar efter att inrelagerbanan och kulorna kommit bort?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]