Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Mirx
Hej
Jag är i behov av en kunnig och bra verkstad i norra stockholmsområdet.

Förra söndagen dog min Volvo v50 då vi var påväg hem från Norge, gick ryckligt i någon kilometer och sedan dog den och ville inte starta efter det.
Blev bärgare till närmaste stad och felsökning på verkstad (ej Volvoverkstad) de konstaterade att det behövdes ett nytt "Spjeldhus" borde väl heta spjällhus på svenska. Två dagar senare hade det anlänt och var bytt men inte gick bilen... förklaringen var att programvaran behövde uppdateras, sådet var bara att betala och låta ny bärgare köra bilen till närmaste Volvoverkstad men när vi väl var det så fick de inte heller igång bilen utan skulle bställa nya kablar/kontakter mm till spjällhuset, nu tröttnade jag och flög hem till Sverige.

I går pratade jag med verkstaden som fått igång bilen med den gick bara på höga varv och inte på låga, de föreslog att jag skulle prova att köra hem bilen, vilket även mitt försäkringsbolag tyckte.

Jag tycker däremot inte att det är någon bra ide, det känns inte helt okej att, dels att köra en bil 80 mil som bara går på höga varv och dör på tomgången, känns varket trafiksäker eller särskilt nyttigt för motorn.

Så nu måste jag övertyga försäkringsbolaget att de ska se till att bilen tas hem på trailer till Sverige, jag är nämligen inte så sugen på att låta den lokala volvoverkstaden hålla på mer med bilen efter tre dagar vet de fortfarande inte vad det är för fel...
Och därför behöver jag tips på en Volvoverkstad som kan laga bilen. För det måste väl finnas någon volvoverkstad som kanr laga en v50 från 2006?

Personligen tycker jag att det känns helt absurt att den står på en volvoverkstad och de säger att de inte vet vad det är för fel på den.

Förslag, tankar och ideer mottages tacksammast :-)
Låter väl annars som något en "vanlig" Bilia-anläggning skulle kunna hjälpa till med. Jag har haft men gett upp hoppet om Upplands-motor. Har övergått till Haga Norra, så får vi se om de är mer rädda om sina kunder.
xerys2013 skrev: Har övergått till Haga Norra, så får vi se om de är mer rädda om sina kunder.
Lycka till, say no more....
MartinS skrev:
xerys2013 skrev: Har övergått till Haga Norra, så får vi se om de är mer rädda om sina kunder.
Lycka till, say no more....
:D

Haft den inne där en gång, ta mig fan så lyckades de lösa den ena grejen till 100% o den andra saken till typ 75%.
So far so good. Handlar väl om att hamna hos rätt mek...

Nu kanske man glider ur tråden, men U-M tar alla pris. Kortfattat så köpte jag bilen ny i nov. Hämtar ut den med vintersulor och lägger sommardäcken på hotel där. Hämtar ut dem i våras, alltså helt färska okörda däck o fälgar. Då e samtliga fälgar repade varav den ena kantstött. Det första svaret jag fick där var att det fick jag räkna med, hade nog skett under transporten?!?!?!?! Att de sen även mörkar ett solklart garantiärende o ljuger för mig, det är en egenskap, fick fan bägaren att brista. Det visade sig att "egenskapen" berodde på att de inte kunnat åtgärda felet med bakrutespolaren då de inte hade någon backventil hemma för tillfället, och att de i så fall "suck" fick beställa hem en....????!!?! Detta framkom efter att jag klart o tydligt påpekade att det inte skulle vara så. Detta är alltså bara en bråkdel av mina erfarenheter där..

Fattar inte varför de tjafsar så jäkla mycket. Det e ju garanti på skiten o då e det väl Volvo som pröjsar?!

Tror jag fått mer gråa hårsmån senaste halvåret än vad man skulle fått de närmaste 20 åren utan nybilsköp...
av BM
Kan verkligen rekommendera Bra bil i Vallentuna. Riktigt bra tekniker som verkligen tar sitt jobb på allvar.
Har alltid fått förstklassig service och kommer därför alltid att återvända dit när problem eller servicebehov uppstår. Dessutom har de alltid varit billigare än Bilia och Mekonomen.

/BM
Det blev Bra bil i Väsby, bilen är köpt på Bra bil i Kungsängen och Väsby ligger relativt nära hem. De har också en relativt stor verkstad och fixade mitt larmstrul för några år sedan...
Men men...

Anledningen till att jag haft ett gäng volvobilar är bl.a. att jag vill ha en bil som hänger med under ett antal år, gillar inte att köpa ny bil utan har gärna en som hånger med tills den blivit runt 12 år och gått mellan 20 000 - 25 000 mil utan större strul, det är bra med volvo eftersom de flesta verkstäder i Sverige snabbt kan laga dem, sedan vill jag sitta bra också.

Känns som om det bara är sitter bra kvar nu i min värld...

Volvon stog tre dagar på en Volvoverkstad i Norge utan att de kunde säga vad det var för fel, sedan på biltrailar till Sverige och in på ny Volvoverkstad... sju! arbetsdagar senare kan de fortfarande inte säga vad det är för fel på bilen...?

Har haft teknikerna i Göteborg inkopplade men det har inte hjälpt...

Vad gör man? bara att skrota? En sju år gammal bil som gått 14 000 mil? I min värld borde det vara några år till och några mil till innan detta kommer på tal... Men när inte ens Volvo kan hitta felet... vem kan då?

Skulle ärligt talat gärna ta mot tips och ideer vad an ska göra... känns lite surt att se 60 000 sek +- gå upp i rök...
Nog borde de väl få bra med informaton för felsökning när de kopplar in bilen till Volvos VIDA (Vehicle Information and Diagnostics for Aftersales)?
För din bil har väl en kontakt där man kan koppla in VIDA? Finns till och med på min gamla V70 2.4 2001.

/Bo
Hur har det gått?

Brorsan kör från innerstan till bra bil i vallentuna då han tycker dom är riktigt bra där.
1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]